Guldfisk, Hur låg temperatur tål dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fougner
    • February 2007
    • 218

    Guldfisk, Hur låg temperatur tål dom?

    Ja ni såg vell rubriken=?




    //Hampus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har dom ute året runt och det överlever dom så det kan vara rejält kallt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag har dom ute året runt och det överlever dom så det kan vara rejält kallt.
      Hur stor och djup damm har du då? En mindre damm som blir bottenfryst klarar dom väl inte av?
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        De klarar ner mot 0 grader.
        Läs också.
        Att Dan Johansson vid limnologiska institutionen, Uppsala universitet, i den doktorsavhandling som han försvarar tisdagen den 1 april 1997 kl. 10.00.
        Däggdjur och även de flesta fiskar klarar inte syrgasfria miljöer, därför att glukos vid syrebrist bryts ned till mjölksyra, som utan syre leder till vävnadsförsurning och död.
        Men karpfiskar, särskilt ruda och guldfisk, omvandlar i stället glukos till alkohol, som avges genom gälarna.
        Karpfiskar, som kan klara sig upp till fem månader utan syre, måste dock dra ned på glukosförbrukningen.

        Dan Johansson visar i sitt avhandlingsarbete att karpfiskar har förmågan att minska ämnesomsättningen bland annat genom att simma mindre och genom att hjärnan klarar sig på en lägre energinivå.

        Källa: UPPSALA UNIVERSITET
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Metalmaid
          Hur stor och djup damm har du då? En mindre damm som blir bottenfryst klarar dom väl inte av?
          Nej bottenfryst funkar av naturliga skäl inte så bra. Jag bor i klimatzon 1 och dammen är ca 130 cm djup (uppskattning).
          Jag slutade mata fiskarna i början av oktober och har ännu inte matat dom i år.


          Intressant info Kramfors.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Mina klarade en rätt så sträng vinter ute i dammen,jag har på det djupaste ca 40 cm annars nu för tiden brukar jag ta in dem.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Att Dan Johansson vid limnologiska institutionen, Uppsala universitet, i den doktorsavhandling som han försvarar tisdagen den 1 april 1997 kl. 10.00.
              Borde han inte varit klar med försvaret vid det här laget - brukar inte ta mer än en halvdag vill jag minnas. Sedan måste jag hålla med om att det inte brukar vara mycket liv i de guldfiskar som blitt infrysta i is - men vem f*n hade trott på minus 19 i Jönköping i början av 2004 egentligen... Det finns väl en anledning till att flytta söderut!
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • teamr86
                • July 2006
                • 205

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                De klarar ner mot 0 grader.
                Läs också.
                Att Dan Johansson vid limnologiska institutionen, Uppsala universitet, i den doktorsavhandling som han försvarar tisdagen den 1 april 1997 kl. 10.00.
                Däggdjur och även de flesta fiskar klarar inte syrgasfria miljöer, därför att glukos vid syrebrist bryts ned till mjölksyra, som utan syre leder till vävnadsförsurning och död.
                Men karpfiskar, särskilt ruda och guldfisk, omvandlar i stället glukos till alkohol, som avges genom gälarna.
                Karpfiskar, som kan klara sig upp till fem månader utan syre, måste dock dra ned på glukosförbrukningen.

                Dan Johansson visar i sitt avhandlingsarbete att karpfiskar har förmågan att minska ämnesomsättningen bland annat genom att simma mindre och genom att hjärnan klarar sig på en lägre energinivå.

                Källa: UPPSALA UNIVERSITET
                Är det samma orsak varför guldfiskar kan leva i runda guldfisk skålar utan filter och doppvärmare? De har väl inte labyrinter som kampfiskar.
                "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Guldfiskar kan inte leva i guldfiskskålar. Guldfiskskålar är ett mycket effektivt men inte särskilt snabbt sätt att avliva guldfisk på.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Vid under 4 grader sägs Rudan och Guldfisken gå i ett dval liknade tillstånd.
                    Ruda klarar sig i en istäckt damm här.
                    Det brukar vara "sumpgas" som dödar Guldfisken när dammen fryser.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • teamr86
                      • July 2006
                      • 205

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Guldfiskar kan inte leva i guldfiskskålar. Guldfiskskålar är ett mycket effektivt men inte särskilt snabbt sätt att avliva guldfisk på.
                      Inte undra på... har liksom funderat på varför guldfiskar finns i dessa skålar.
                      "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av teamr86
                        Inte undra på... har liksom funderat på varför guldfiskar finns i dessa skålar.
                        Guldfisk har jag då aldrig sett i dessa skålar men Slöjdskärt det har jag sett.Och det är inte mycket bättre
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av teamr86
                          Inte undra på... har liksom funderat på varför guldfiskar finns i dessa skålar.
                          Man köper dom förmodligen i yngelstorlek då en skål inte ser allt för liten ut, jag har själv avrått en häpen kund i en zoobutik som inte visste att dom blev SÅ stora som fullvuxna
                          Senast redigerad av maricici; 12 April 2007, 05:40.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • for
                            • April 2007
                            • 8

                            #14
                            långt ner

                            Ursprungligen postat av fougner
                            Ja ni såg vell rubriken=?
                            De klarar av ner till ner till 0 grader. och dammen ska minst vara 120cm djup. de ska även ha en is fri zon. alltså en figolit bit med en titan värmare. som inte fryser sönder.

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av for
                              De klarar av ner till ner till 0 grader. och dammen ska minst vara 120cm djup. de ska även ha en is fri zon. alltså en figolit bit med en titan värmare. som inte fryser sönder.
                              120 cm behöver inte dammens djup vara för att dem ska klara sig räcker med 60 till 70 cm djupare är bättre men det är inget tvång
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...