Bisarr olycka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Bisarr olycka

    Imorse hittade jag en av mina sundadanio axelrodi fast i gallerbladet! Den hade klämt in sig i ett "hål", fastnat och dött. Har någon råkat ut för liknande? Måste man ha stor fisk hädanefter eller är detta ovanligt?
    Always look at the bright side of life
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Förra veckan försvann en sorgmanteltetra hos mig. Efter två dagar hittade jag den - fastkilad bakom det fyrkantiga fästet till innerpumpen. Hur den lilla fisken lyckats ta sig in där bakom, förbi sugproppar och allt, är en gåta.

    Men den levde! Hade ett himla bök att lossa allt utan att skada honom - med det gick bra. Var lite blek första halvtimmen efteråt men sen har det varit ok.
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      är inte gallerblad en växt? eller vad är det du menar?
      förut när jag hade en pump satt lite tokigt hittade jag flera döda fiskar bakom pumpen, de hade alltså simmat in bakom pumpen och sen fastnat. Hittade en molly bakom en pump häromdan, den levde och idag mår den bra för att förhindra att fler fiskar fastnar bakom pumpen satte jag en bit filtermatta mellan pump och glas, nu kommer fiskarna igenom alltså.
      hittade även en molly fastklämt mellan pumpplatta som håller fast pumpen och själva pumpen.. lite klämd var den men han klarade sig
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Jo gallerblad är en växt - det är därför jag tyckte olyckan var så bisarr. Och undrade om någon varit med om liknande... pumpolyckor har jag aldrig råkat ut för (ännu - peppar peppar)
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Tintaglia
          • January 2006
          • 146

          #5
          När jag ger mina malar skalade gröna ärtor äter de ur ärthalvorna så det bara blir en liten ring kvar - i en sådan ring fastnade en otocinclus rakt över gälarna för ett tag sedan. Den var tyvärr stendöd när jag hittade den. Ett ancistrusyngel fastnade också på samma sätt, men lyckades skaka av sig ärtringen när jag försökte fånga den för att ta loss den. Också en ganska konstig olycka tyckte jag...

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            ja det var verkligen bisarrt.. men jag har en ännu mer bisarr grej

            förut hade jag med fiskelina bundit fast min anubias på en rot men av nån anledning hade en bit fiskelina lossnat och jag hittade den biten runt en ancistrus! alltså som en snara! såg verkligen helt sjukt ut. fick ta upp malen och försöka komma imellan med en sax mellan linan och fiskens huvud, men linan satt ju talt. men det gick hur som helst bra numer är jag försiktig med fiskelina i akvariet...
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Piccola
              • September 2006
              • 175

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              numer är jag försiktig med fiskelina i akvariet...
              Hihihi - på något sätt låter det klokt. Verkar inte riktigt passa med utrustning för att fiska i ett akvarium...

              I somras hade jag en kejsartetra som fastnade "under" en rot som på mystiskt sätt glidit. Misstänker starkt att en viss mal härjat under natten och att den stackars tetran anfölls av roten i sömnen. Hur som helst gick det bra.
              Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
              Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Hade ett endleryngel som hoppade upp på en stor flytormbunke och torkade in och dog... Självmord eller olycka?

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • suzanne.h
                  • March 2005
                  • 223

                  #9
                  Hade stängt av pumpen medans jag matade mina yngel med artemia. När jag skulle sätta på pumpen igen hade en ancistrus fastnat med huvudet i utblåset. Den gick tyvärr inte att rädda.

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Jag har aldrig varit med om olycka vad gäller just gallerblad men däremot vad gäller javamossa. Hade en del javamossa i mitt kar med prinsessor (tanganyika). En dag så ser jag att honan är djupt ingrävd och insnärjd i mossan och var tyvärr död när jag såg det...

                    Men gallerblad?...märkligt

                    //Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Att den fastnat i en växt som gallerblad låter ju rätt otroligt.
                      Hittade själv en död bol. fjärilsciklid som fastnat i ett hål i en rot så huvudet stack ut genom hålet. Det hade faktiskt hänt en gång tidigare på samma ställe men då lyckades jag dra ut den medans den levde (den satt jättehårt) ...
                      /Mattias

                      Kommentar

                      Arbetssätt...