Dvärgbotia - beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dvärgbotia - beteende

    Någon som har erfarenhet av dvärgbotior (Yasuhikotakia sidthimunki)? I förgår fick 5 av dessa sötnosar flytta in i mitt Asien-akvarium (jag vet att 5 är absolut minimum men det fanns inte fler och 5 till är beställda).

    Men geez vad de stressar omkring Ofta simmar de upp och så ner igen upprepade gånger vid ett hörn eller vid framglaset. Är detta normalt, eller beror det på att de är i en ny miljö? Kan det vara så att de alltid är såå livliga? Eller lugnar de ner sig med tiden/åldern? De är ca 3 eller 3,5cm nu så jag antar att de inte är fullvuxna än.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Har de lugnat sig eller håller de fortfarande på? Mina är också väldigt livliga och simmar upp och ner, inte lika mycket som pakistanierna och polkadoterna men dock ändå en hel del. Har haft dvärgisarna i ett år ungefär och de har alltid betett sig likadant. När de inte simmar runt "parkerar" de sig gärna uppe på en sten eller liknande.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      Udda beteende...

      Ursprungligen postat av batski
      Någon som har erfarenhet av dvärgbotior (Yasuhikotakia sidthimunki)? I förgår fick 5 av dessa sötnosar flytta in i mitt Asien-akvarium (jag vet att 5 är absolut minimum men det fanns inte fler och 5 till är beställda).

      Men geez vad de stressar omkring Ofta simmar de upp och så ner igen upprepade gånger vid ett hörn eller vid framglaset. Är detta normalt, eller beror det på att de är i en ny miljö? Kan det vara så att de alltid är såå livliga? Eller lugnar de ner sig med tiden/åldern? De är ca 3 eller 3,5cm nu så jag antar att de inte är fullvuxna än.
      Mina praktbotior får periodvis "fnatt" och simmar upp och nedför glaset och fram- och tillbaka i hetsigt tempo. Vankas det mat är de mycket sena med att SE den, men har ett fint luktsinne. Känner de lukten kommer de i speedfart och jagar undan andra fiskar utan pardon - tills de vinner matbitarna. De har en favvoplats under Fluvalen och periodvis ser man dem inte på flera timmar. Har haft nyfödda yngel av och till men ser inte att de jagar livet ur dem. Kanske de kan nypa någon emellanåt? De är mycket känsliga för rörelser utanför karet, till skillnad från de andra fiskarna. De är inte mina favoriter men har lärt mig att de är litet speciella och intressanta!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Inka
        Har de lugnat sig eller håller de fortfarande på? Mina är också väldigt livliga och simmar upp och ner, inte lika mycket som pakistanierna och polkadoterna men dock ändå en hel del. Har haft dvärgisarna i ett år ungefär och de har alltid betett sig likadant. När de inte simmar runt "parkerar" de sig gärna uppe på en sten eller liknande.
        Jag tycker faktiskt de har lugnat ner sig lite, även om de fortfarande är väldigt livliga. Eller så är det jag som har vant mig

        Hur stora är dina?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Norrland
          • March 2007
          • 50

          #5
          nu har jag inga dvärgbotior, men mina prakt, pakistan och zebra gjorde likadant när de var nya i karet. just nu är det bara de små zebrorna som gör det.

          Kommentar

          Arbetssätt...