Danio nigrofasciatus eller kyathit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #16
    De ska ligga sa nara D. rerio som mojligt i fylogenin eller snarare, det ska finnas forhoppning om att de far fertil avkomma. D. albolineatus far inte fertil avkomma t ex men det far nigrofasciatus. Kommer ni at den har? Dar ar forstas inte den "riktiga" kyathit utan en liknande med: http://www.nature.com/hdy/journal/v9...l#figure-title

    Det finns lite bilder pa hybrider ocksa: http://www.nature.com/hdy/journal/v9...l#figure-title

    Hela artikeln: http://www.nature.com/hdy/journal/v9.../6800867a.html
    Senast redigerad av Ola Svensson; 13 March 2007, 11:19.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Går det att korsa rerio med dangila bör det gå att korsa med vadsomhelst inom Danio och övriga däri ingående släkten. Jag är faktiskt häpen att det går - dangila är ett 15cm monster, både morfologiskt och fylogenetiskt så långt bort från rerio det alls går att komma inom Danio.
      Senast redigerad av Azur; 13 March 2007, 11:55.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Går det att korsa rerio med dangila bör det gå att korsa med vadsomhelst inom Danio och övriga däri ingående släkten. Jag är faktiskt häpen att det går - dangila är ett 15cm monster, både morfologiskt och fylogenetiskt så långt bort från rerio det alls går att komma inom Danio.
        Fast jag soker inte en fisk som gar att korsa utan en som ger fertil avkomma. Sebrafisk far steril avkomma med bla danio som ju ligger narmre an dangila. Skulle gissa att dangila x rerio ar steril.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ja... Det är svårt att säga så mycket, eftersom rerio sitter smack mitt i Danio och de inbördes släktskapen i Danio är osäkra - jag tror inte man skall lägga för stor vikt vid detaljerna i den där fylogenin, även om de nog har rätt i de grova dragen. Dessutom är ju möjlighet att korsa sig och få fertil avkomma en plesiomorfi, och kan ha vilken distribution inom Danio som helst.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Ja... Det är svårt att säga så mycket, eftersom rerio sitter smack mitt i Danio och de inbördes släktskapen i Danio är osäkra - jag tror inte man skall lägga för stor vikt vid detaljerna i den där fylogenin, även om de nog har rätt i de grova dragen. Dessutom är ju möjlighet att korsa sig och få fertil avkomma en plesiomorfi, och kan ha vilken distribution inom Danio som helst.
            Ja, ja, ja. D. nigrofasciatus far fertil avkomma och darfor ar det den val A. D. albolineatus far steril avkomma. Den ar inte intressant. Sa utifran fylogenin sa ar aff. kyathit helt klart val B. Skulle till och med pasta att det foljer av ditt resonemang om plesiomorfi (om vi latsas att det var en fylogeni slagen i sten vilket den inte ar). Daremot gar det inte saga hur det star till med de andra (vilket jag gjorde med dangilia). Men detta ar for tillfallet ointressant. Det ar inte intressant i sig om kyathit far fertil avkomma med rerio. Det intressanta ar vad man kan gora om den far det.

            Edit: OCH den ska ligga relativt nara i fylogenin.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 13 March 2007, 15:53.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            Arbetssätt...