Leker de??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barbamamma
    • February 2007
    • 7

    Leker de??

    Jag har haft mitt akvarium i exakt en vecka och idag har två av mina fembandsbarber börjat leka med varandra.. Tror jag. De simmar runt varandra och det ser ut som att honan tar initiativet genom att nosa hanen i sidan. Sen snurrar de runt varandra ganska snabbt. Ibland kommer den andra hanen (har 2) och då jagar honan bort honom. Leker de?? Vad gör jag om de skulle eehh föröka sig???

    //Nybörjare
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    är du säker på att det är en hona och en hane?
    hanarna brukar göra så med varann, en typ av rangordning.

    mna barber höll på så hela tiden.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • gladys
      • March 2005
      • 1962

      #3
      De ska tydligen vara relativt svåra att få i lek. (För att vara barb..)
      Det låter som mina guldbarber när de bråkar. Det är 2 hanar..
      Quidquid latine dictum sit, altum viditur

      Kommentar

      • Pehpsii
        • July 2006
        • 69

        #4
        dansandet de gör är som tidigare nämnt ett sätt att bestämma rangordning. Är främst hannarna som gör så men jag har sett någon gång då en hona varit inblandad också. Hon kanske var för kaxig (=
        Älskade rabarber!

        Kommentar

        • Barbamamma
          • February 2007
          • 7

          #5
          Jo, jag tror det är en hona och en hane för hanarna ska väl vara färgstarkare?? Det är rejäl skillnad i färg, en är blekare och de andra två är väldigt färgstarka. Honan kanske bara är kaxig då

          Kommentar

          • Pehpsii
            • July 2006
            • 69

            #6
            hanarna är färgade på "näsan" (väldigt mkt jämfört med honorna) + att honorna blir tjockare.
            Leker gör de i princip bara om du flyttar ett par (eller hälst 2 honor + en hane) till ett lekkar.
            Älskade rabarber!

            Kommentar

            • Spigg-ham
              • January 2007
              • 11

              #7
              OK.....jag har 8 stycken Tigerbarber o fan va dom håller på att stångas...samt precis som ni skriver...snurrar runt varandra. Jag hoppas att dom inte ynglar av sig för jag vill fan inte ha fler...dom är ju helt galna!! Dom simmar full gas eller så står de stilla...inga mellanläge har inte.
              ------------------------------
              Högre tryck i boxen !!!
              Det finns bara två växlar, en fram o en bak

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Jo, jag tycker det låter som de leker, eller åtminstone tänker leka. Däremot är det inte lätt att klara ynglen, även om dom mot förmodan inte skulle bli uppätna direkt. Ynglen verkar känsliga. Skall nog vara en del alkottar och eklöv där.

                Kommentar

                Arbetssätt...