Praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Praktbotior

    Kan man ha några stycken i ett 160 l kar tills de "växt ur" det och sedan byta med affären och få några mindre?

    Eller är 160 l alldeles för litet för 3-4 botior?
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    de funkar tills dom är10 cm sen får du skaffa ett större.jag har 2 stycken 5 cm i mitt 220 l kar
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      jag har 2 st i mit 160 liters kar och de funkar väldigt bra .....men jag kommer att bytta bort dem sne när de lite större^^
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag citerar en mycket bra artikel från Ola Åhlander som handlar om praktbotior:

        "De bör under inga omständigheter hållas ensamma, det kommer att göra fisken blir väldigt osäker, rädd och ibland till och med aggressiv. Grupper på 4-5 stycken eller fler är lämpligt."

        "Stor bottenyta är bra. Som andra bottenlevande fiskar har botior har inget behov av höga akvarier. Lämpligt bottenmaterial är vanligt akvariegrus med större och mindre stenar och rötter för att efterlikna den naturliga miljön.

        Man kan försöka med växter, men man får räkna med ett visst svinn eftersom Praktbotior gärna äter av växtligheten, svärdsplantor och olika Hygrophila-arter är t.ex. väldigt gott om man frågar en praktbotia. Javaormbunkar och Anubias klarar sig bättre, liksom t.ex.vallisneria.

        Akvariestorleken måste naturligtvis anpassas efter fiskarnas storlek, jag tänker inte ge några mått eller pekpinnar i det fallet, sunt förnuft får råda. Ju större ju bättre gäller även här, som i de flesta fall när det gäller akvarier."

        Hela artikeln finns att läsa här: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...praktbotia.htm

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av gickan_87
          Kan man ha några stycken i ett 160 l kar tills de "växt ur" det och sedan byta med affären och få några mindre?

          Eller är 160 l alldeles för litet för 3-4 botior?
          Om de kommer trivas beror på storleken på fiskarna och hur inredningen ser ut, men jag skulle tro att de skulle kunna funka ganska länge i ditt akvarium, köp gärna 4-5 (minst) om du har råd..... Vad har du tänkt att skaffa mer, Guramis? Rasboror?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Jag tycker praktbotian är en fantastiskt trevlig fisk, men om du är ute efter en snäckätande botia så finns det ju flera botiaarter att välja mellan som inte blir så stora som en praktbotia. Då kan du ju dessutom fortsätta ha dina fiskar som sällskap även när de är fullvuxna. För att praktbotian skall trivas bra så bör man inte hålla dem i en mindre grupp än fem stycken, det gäller även för många andra botiaarter.

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Om de kommer trivas beror på storleken på fiskarna och hur inredningen ser ut, men jag skulle tro att de skulle kunna funka ganska länge i ditt akvarium, köp gärna 4-5 (minst) om du har råd..... Vad har du tänkt att skaffa mer, Guramis? Rasboror?
              Jag hade tänkta ha mina fiskar som jag har nu, neontetror, glödbandstetror och några guppy/platy.

              Kommentar

              Arbetssätt...