slöjstjärt. Går ihop med vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palettciklid_grabben
    • January 2007
    • 72

    slöjstjärt. Går ihop med vilka fiskar?

    Hej!

    Min kompis ska skaffa slöjstjärtar och han undrar vilka fiskar de går i hop med ?

    Han prövade med guppys och platy+tetra(neon) de bet av hans fenor så han dog tillslut efter ett par dagar(1-3dagar)
    M.V.H Jocke
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #2
    Hur stort är akvariet? Slöjstjärtar är kallvattenfisk och går bara bra med andra kallvattenfiskar eller fiskar som klarar lite lägre temperatur.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Nja slöjstjärtar vill ha vanlig värme.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Palettciklid_grabben
        • January 2007
        • 72

        #4
        akvariet är 54 liter
        M.V.H Jocke

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Det är nog tyvär för litet för slöjstjärt, det kan gå när dom är riktigt små men dom växer ganska fort och måste då flytta till större akvarium och då bör det vara på minst 200 L för att dom ska trivas.

          Det finns så många andra trevliga fiskar som passar bättre i 54 l
          Mvh Leif

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Hur många slöjisar kan man ha i ett 225l kar då?

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #7
              1cm fisk=1 L vatten bara att räkna ut så räknar du ihop alla cm som fisken kommer bli så ser du
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                En slöjis per 50 liter blir 4½ . Slöjisar vill inte ha så kallt som vanliga guldfiskar. De bor bättre och är mer aktiva när de bor i rumstemperatur runt 23-25 grader. Bra sällskap till slöjisar? Mitt svar blir alla snälla fiskar som t ex pansarmalar, ancistrus och små snälla fiskar, t ex kilfläcksrasborer som jag har själv. Drottningrasborer och fembandsbarber funkar också enligt egen erfarenhet. Viktigt att tänla på är att inte ha dem ihop med små tetror som nafsar fenor eller andra snabba fiskar som lätt stressar upp slöjisarna.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • robinason
                  • March 2006
                  • 117

                  #9
                  Passar min fråga oxå in i den här tråden tro? Har i ett kallvattenskar, alltså utan värmare, tre slöjstjärtar. Nu har jag börjat få alger på rutorna och funderar på om det finns någon algätare som kan gå i ett kallvattenkar? Har försökt med ampullarior, men något gör att jag inte lyckas få dom att trivas, antagligen en aning koppar eller något i vattnet:-(

                  Någon som har förslag?

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av robinason
                    Passar min fråga oxå in i den här tråden tro? Har i ett kallvattenskar, alltså utan värmare, tre slöjstjärtar. Nu har jag börjat få alger på rutorna och funderar på om det finns någon algätare som kan gå i ett kallvattenkar? Har försökt med ampullarior, men något gör att jag inte lyckas få dom att trivas, antagligen en aning koppar eller något i vattnet:-(

                    Någon som har förslag?
                    Om karet står i ett rum så håller den ca 22-23 grader ändå så det spelar nog inte så stor roll om du nu inte använder doppvärmare så där kan nog gå rätt så många olika slags malar i det karet skulle jag nog tro
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av Palettciklid_grabben
                      Hej!

                      Min kompis ska skaffa slöjstjärtar och han undrar vilka fiskar de går i hop med ?

                      Han prövade med guppys och platy+tetra(neon) de bet av hans fenor så han dog tillslut efter ett par dagar(1-3dagar)
                      Går inte ihop med för små tetror som neon och koppartetra, som blir uppätna. Av Molly har jag blandad erfarenhet, vissa går bra ihop med slöjisarna medan andra har varit fenbitare, har även haft siamesisk kampfiskhane som simmade ihop med slöjstjärtarna, men däremot så fungerade det inte alls med kamphonor-dom blev också mat.. Den bottenlevnade ancistrusen fungerar också. Glömde; ancistrusyngeln går ihop med slöjstjärt, men inte med den betydligt större shubunkin, då bör man försöka hitta äldre exemplar om dom inte ska bli uppätna.
                      Senast redigerad av maricici; 15 March 2007, 09:36.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • Jessi77
                        • July 2006
                        • 157

                        #12
                        Om jag förstått de rätt så mår inte slöjstjärtar bra av för mycket protein... ? Så du måste du tänka på vilken mat de andra fiskarna behöver....

                        Kommentar

                        • Amanda321
                          • February 2007
                          • 587

                          #13
                          Jag kanske ska ha sjölsjärtar! jag har ett kar på ca 300 L ellr 350 L.. hur många kan jag då ha i där utan att det ska bli trångt för dom?? och säg gärna vilka fiskar (vanliga) jag kan ha i??
                          30 L - 60 L - 150 L
                          //Amanda

                          Kommentar

                          • Becka
                            • August 2006
                            • 61

                            #14
                            Ett kar på 300 kan du ha max 6 st slöjjisar i, men då är det nästan för trångt, så skulle föreslå 4-5 st. Det är måttat på nåra ställen att dem behöver ca 50 liter vatten / Slöjstjärt. Men det som nästan är viktigast för guldfiskar och slöjstjärtar är hur stor ytan är, eftersom dem är sådana fiskar som andas vid ytan och vill att det ska vara lätt att komma upp dit.

                            Andra fiskar du kan ha i... ja du.. Det är svårt. För små fiskar; som t ex Mindre tetror, guppys och andra mindre fiskar blir lätt uppätna av Slöjstjärtarna. Meddans större fiskar, kan lättare börja tugga i sig Slöjjisarnas långa fenor. Så det är bäst att du håller dej till bara slöjstjärtar.

                            Och angående proteinrik mat, det går att mata dem med proreinrik mat, bara du komplitterar deras mat med ätbara växter, samt lite frukter och grönsaker som du kan hacka till små bitar som dem kan äta.
                            Men se till att dem gillar maten du slänger i, så att du inte bara kastar i en massa mat som ligger där och ruttnar.
                            Men sedan behöver du inte mata dem med den maten varje dag. Men visst, alla fiskar behöver protein, men lite onödigt med för mycket.
                            Becka

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              sådana fiskar som andas vid ytan?
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...