Stora praktbotier farliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Stora praktbotier farliga?

    är de aggressivare? har en som är ca 13-14cm vilket är ganska stort då man tänker på fiskens tjocklek också.

    jag undrar om ni som haft en så stor eller större vart med om att fisken hackat på andra fiskar, kanske småfiskar, malar mm? vad jag vet ska praktbotian vara ganska fredlig förutom då de sinsemellan slåss om rangordning, och/eller vid matning då de är ganska "aggressiva" genom att bussa bort annan fisk.

    det jag alltså undrar är om denna skadar,dödar andra fiskar vid denna storleken? Ps ingen annan fisk jag har är i närheten av dennes styrka, därför jag är lite orolig.

    Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    jag hade 6 praktbotior, varav en stor, ca 15 cm, jag märkte iaf inte att den gav sig på andra fiskar.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • TinaW
      • December 2005
      • 194

      #3
      Mina två är ca 17-18 cm och dom rör inte dom andra fiskarna... varken malar, mollys eller tetrorna.
      Det händer förståss att dom bråkar med varandra men eftersom dom är ungefär lika stora så är det en jämn kamp.
      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
      Sov gott min Bina älskling
      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Jag har varit med om att de har ätit upp yngel (ancistrusyngel), men mina är annars inte elaka på något vis. De har aldrig gett sig på några av de andra akvarieinvånarna, men det råder å andra sidan en rangordning som accepteras vid matning. Praktbotiorna först, sedan alla andra...

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        Arbetssätt...