Guldfisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #31
    det har MYCKET mer plats än i yngel kassen jallefall!!
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #32
      Ja men dåså. Ser det inte trångt ut och de inte ska leva där hela livet bör det väl inte vara något problem tycker jag. Hade mina yngel i en tioliters hink :´)
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #33
        jag menade om du kommer att få mycket yngel så det blir lite för fullt i 8.57 liters så kan du ha de i skål
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #34
          men en skål är ju mindre?
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #35
            Men inte alla ynglen, bara så många som de får plats.
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            • Amanda321
              • February 2007
              • 587

              #36
              ok kan guppy yngel och svärdbärare yngel leva ihopa utan at bråka?
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

              Kommentar

              • nikole
                • March 2007
                • 3

                #37
                hejsan jag har två slöjstjärtar den ena har tappat all sin färg på fenorna och är nu helt orange den har också börjat "jaga" och nafsa den andra i analöppningen är de ett tecken på att den börjar bli käns mogen eller vad betyder de?
                tack på förhand nikole

                Kommentar

                • Amanda321
                  • February 2007
                  • 587

                  #38
                  jag vet inte men jag vill veta om dom ynglena kan leva ihopa?
                  30 L - 60 L - 150 L
                  //Amanda

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #39
                    Ursprungligen postat av stene
                    Brukar man inte ha Slöjtskärtar i en guldfiskskål jag har då aldrig sett nån med guldfisk i en skål.
                    Slöjstjärtar vill ha stort utrymme att simma runt i, böka bland stenarna efter foderrester och massor av gröna växter att gnaga på
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    • Amanda321
                      • February 2007
                      • 587

                      #40
                      okej men kan någon svara på min frååååågggaaa????
                      30 L - 60 L - 150 L
                      //Amanda

                      Kommentar

                      • Becka
                        • August 2006
                        • 61

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kenny*92
                        Du ska absolute inte stoppa i några fiskar förutom små små yngel i en "blomvas".Tycker de är rent ut sagt för jä*ligt att man stoppar ner fiskar i skålar de rubbar fiskens ballans sinne!!!!!!
                        För att lägga min åsikt i denna tråd, så finns det inga exakta faktan om att fiskar mår sämre beroende på hur akvariet/skålen ser ut.
                        Visst, om du vill så gärna ha en skål, skaffa då en 200 liters skål. (Tar mycket större plats än ett 200 liters akvarium skulle göra. Och skulle vara mycket dyrare p.g.a. sin speciella form.)

                        Men för att svara på dina frågor;

                        * Skötsel
                        Du skall ha ett vattenbyte på 30% en gång i veckan och inte övermata dem. Mata dem varannan dag, lite åt gången 2-3 gånger under mat dagarna, eftersom om dem trycker i sig för mycket åt gången så mår dem dåligt.
                        (Vem får inte ont i magen om man ätit för mycket?) Blötlägg helst fodret innan måltiderna, för annars så sväller dem upp i deras magar, och då blir dem slöa.

                        * Vilken sorts omgivning:
                        Så stort akvarium som möjligt, MINST 50 liter / Slöjstjärt. Sedan gillar dem att ha växter i akvariet, det är bra att ha några ätbara växter i akvariet så att dem kan äta lite på. Cambomba, Hornsäv och Vattenpest är några favoriter. Mycket växter är alltid bra att ha eftersom det hjälper till att bryta ner skiten från fiskarna.

                        * Foder
                        Om du ska ha flytfoder så går det ganska bra med ett vanligt standard foder från butiken till guldfiskar, men tänk på att pillren inte får vara för stora.
                        Du kan också utöka deras kost med t.ex. hackade apelsiner, banan, ärtor, ja.. det mesta kan dem trycka i sig. Mina gillar banan :P
                        Om du har mindre fiskar så kan det hända att dem också slinker i.

                        * Inredning
                        Dem vill gärna ha ett gömställe att gömma sig i, då man tänder lampan och för att det är ett tryggt och säkert ställe att gömma sig på då dem blir rädd.
                        Tänk också på att inredningen inte ska vara vass, eftersom dem kan lätt riva sönder sina långa stjärtfenor, och se till att ha "mjukt" grus, eftersom dem gillar att fara runt och rota på bottnen efter överbliven mat.

                        Denna information som jag ger ut, har jag funnit på många andra sidor och sammanställt dem till detta. Men ta din tid på att titta på dina fiskar varje dag för att titta på hur dem mår. Titta då ifall fenorna ser slitna ut, vita prickar, eller andra ovanliga beteenden än hur dem brukar vara. Då är dem troligtsvis sjuka och behöver medecin eller någon annan kur. Jag har än så länge inte varit med om att mina fiskar blivit sjuka, men det kommer nog en dag också.
                        Om dem på kvällarna ligger och degar på bottnen, så är det inte för att dem är sjuk, utan trött efter en lång dags simmande. Mina brukar somna runt 21-23 tiden.
                        Becka

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #42
                          Ursprungligen postat av maricici
                          Slöjstjärtar vill ha stort utrymme att simma runt i, böka bland stenarna efter foderrester och massor av gröna växter att gnaga på
                          Som om jag inte visste detta fenomen ville ha fram att det var nog Slöjstärtar personen i fråga hade i karet
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            #43
                            eemm okej men jag har bästämt mig för att inte ha slöjstjärtar
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            Arbetssätt...