bleka praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    bleka praktbotior

    bakgrund: Hej nu är det så här att jag haft ett mindre problem med nitrit i drygt en veckas tid, och jag har därför struntat i matning.. för 3 dagar sen fick några av mina botior samt mina 2 fjärilsciklider vitaprick. jag behandlar med protozin.. hitills har prickarna inte försvunnit eller börjat avta vad jag kan se!

    mina frågor är hur länge jag kan strunta i att mata, vissa av mina 7 praktbotior har börjat tappa regält med färg men ser i övrigt relativt pigga ut. vad jag har förstått så ska man inte mata sålänge behandlingen pågår men kan det vara farligt för fiskarna?min andra fråga är om inte prickarna borde ha börjat försvinna nu med tanke på att man ska behandla dag 1,2,3,6,8!

    2 utav mina 7 botior har blivit BETYDLIGT blekare än dom övriga.. annars ser dom lika pigga ut, medicinerar fortfarande! någon som vet om det är farligt eller inte?

    /Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    happ
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #3
      De skiftar....

      Ursprungligen postat av woodo
      happ
      Men jag vet inte varför. Då jag koppade om mina till ett större kar blev de bleka, kanske för min jakt att fånga dem. Efter en kvart i nya karet kom fägerna tillbaka. En av dem har en tendens att bleka ur mer än den andra, men oftast är de lika klartecknade båda två! Kanske finns fler som har erfarenheter?

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        woodo.

        jag har också 7st och hade nyligen samma prob som dig. du kanske borde ha satt denna tråd på sjukdommar istället. då hade du fått mer respons!

        ok till att börja med. blekheten på fiskarna uppstår pga de blir rädda. inte nödvändigt vis av dig. kan handla om rangordning, att de blir utstötta kanske.
        3 av mina 7 har alltid svagare färg, blir riktigt bleka ibland. detta beror på att de andra praktisarna vid matning bussar bort dem. (dessa 3 är alltså de svagaste i gänget har jag konstaterat) men de mår endå hur bra som helst (jag ser till att de får mat )

        att de är bleka är oavsätt vilket skäl är en ganska normal sak enligt min erfarenhet och enligt de jag talat med.

        men det kan ju i ditt fall bero på nitriten eller liknande...

        för det andra. dessa fiskar är ju bärare av sjukdommen. de kan må hur bra som helst under tiden de har 100 prickar på kroppen (min var helt täckt nästan) men endå klarade de sig hur bra som helst.

        det finns en typ av vita prick som är RIKTIGT svår att få bort. jag fick medicinera i 1½ vecka. ja började med eSHa 2000, den funkade inte. sen körde jag med Punktol, efter 2 kurer av denna så försvann sjukdomen.

        fungerar inte den medicinen du har får du köpa en annan.

        Föresten. jag matade under hela tiden som jag medicinerade 1 gång på 2 dagar. matningen stärker ju deras imunförsvar mm. en sjuk och svältande fisk är svårare att bota än en sjuk men frisk fisk lr vad tycker du!?!?

        en annan sak du ska göra är att höjja tempen till 30grader. medicinen fungerar bättre då.



        Föresten, hur många av praktisarna har vita prick? hur allvarligt är det, alltså mycket prickar lr lite?
        andra fiskar som har prickarna?
        vad är din nuvarande temp? (du vet väll att praktisar får vita prick av för låg temp samt hastiga temperatur växlingar)


        em med?
        Mvh Amaro
        Senast redigerad av Amaro; 16 February 2007, 20:25.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          en till sak.. då prickarna alltså parasiterna lämnat fiskens kropp. det är då medicinen verkar och dödar parasiterna då de lämnat kroppen för att föröka sig. så låt medicinen verka. byt inte vatten direkt.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            mjo kan nog stämma som du säger, det om att dom bråkar inbördes! var något om att man inte skulle mata under medicinering, använder protozin. just på botiorna är det kanske bara 2 eller 3 stycken som har ca 1 prick var... däremot har guramisen en hel del! tempraturen ligger som vanligt på runt 26-27.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              woodo okej.. då har sjukdomen inte nått det "allvarligare" stadiet alltså.

              hög tempen till 30grader. då sjukdomen e borta så sänker du tempen med 1grad per dag till den temperaturen du vanligen har (detta för att förhindra tempchock)

              och fortsätt göra som du gör då. om du inte fått resultat vid kurens slut, så vet du nu iallafall vad du ska göra.

              lycka till
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                en sjuk och svältande fisk är svårare att bota än en sjuk men frisk fisk lr vad tycker du!?!?

                Amaro
                Du menar väl "sjuk men mätt" eller???
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...