microrasbora kubotai(?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    microrasbora kubotai(?)

    hittade några gröna små rasboror med det här namnet i den lokala affären.. undrar om någon har erfarenhet av dom, funderar på att ha dom som stimfisk (30tal i 310l) tillsammans med 7 botior,2 fjärilsciklider o diverse malar!
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    ja aaa dom har jag!! Jättesöta firrar så köp på bara,det är ju reeea!

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      aa dom är fina som fan men vill veta lite mer om dom... hur många bör man ha osv?
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Den fanns inte på artbeskrivning här på zoopet, men jag slog upp den på google. Jag såg en härligt liten limegrön sak. Har ett litet (30 l), där jag skulle vilja ha räkor och någon liten fisk. Hade tänkt mig den nya galaxy, men denna vore inte fel. Är dom så limegröna på riktigt? och hur vanlig är den? Frågan är vad dom ska ha för omgivning för att komma till sin rätt.

        Kommentar

        • woodo
          • January 2007
          • 605

          #5
          dom är limegröna iaf! frågan är hur limegröna ;=)
          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Jättelimegröna De ska ju vara känsliga men mina har klarat sig och de är lite mesiga men de syns mycket ändå,de stimmar dock inte så fint hos mig tyvärr..Trots att jag har massa farliga stoora blåtetror och kejsartetror.. Jag rekommenderar de små gröna för de är jättesöta!

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av woodo
              hittade några gröna små rasboror med det här namnet i den lokala affären.. undrar om någon har erfarenhet av dom, funderar på att ha dom som stimfisk (30tal i 310l) tillsammans med 7 botior,2 fjärilsciklider o diverse malar!
              Det verkar ju klockrent! bara köp!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Ser fram emot att eventuellt köpa mig ett gäng kubotaier. Har varit sugen på de små gröna länge. Undrar nu hur det gått för er som har eller har haft dessa små gröningar? Har läst tidigare om såna som tynat bort och även såna som överlevt... Någon med färska erfarenheter?
                Skötselråd? Temperatur och sånt?
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Min flickvän har 6 stycken M. kubotai som går i ett sällskapsakvarium och jag har inte märkt av några problem över huvud taget. Akvariet de går i har väl en temperatur på ~23 grader nu under vintern, övriga vattenvärden har jag aldrig brytt mig om att mäta och jag tror inte de bryr sig nämnvärt heller. Under rätt belysning är de även neonblå längs ryggen Men färgen på fisken tycks variera efter hur ljuset träffar dem. Men som sagt, verkar inte krävande på något sätt.

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Jag har dem fortfarande...men detta är 20 nya som verkar vara väldigt tåliga...inte en enda har dött än De har färgat ut fint och nu är alla läckert gröna...Skötseltips på dem är att de ska inte gå med för stora firrar ifall de blir uppätna,de vill gärna vara många, temp,jag har ca 25 å det funkar, de äter det mesta men gärna hyfsat smått så de får in det i munnen... De är underbara å sååååå snygga!!

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Kul att höra! Om jag får tag i ett gäng ska jag köpa till mitt 180 liters som jag fått i julklapp. Kanske en 20-30 stycken. Ska ha dom med räkor tänkte jag och kanske nån fler mindre fisk. Tips?
                      Har dock inte fått akvariet ännu.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inka
                        Kul att höra! Om jag får tag i ett gäng ska jag köpa till mitt 180 liters som jag fått i julklapp. Kanske en 20-30 stycken. Ska ha dom med räkor tänkte jag och kanske nån fler mindre fisk. Tips?
                        Har dock inte fått akvariet ännu.
                        Celestichthys margaritatus (M. sp. "Galaxy") är ju ett fint sällskap. Annars funkar de ju ihop med alla mindre fiskar skulle jag tro.

                        Kommentar

                        • BengtO
                          • May 2005
                          • 216

                          #13
                          Har ett litet gäng kubotai som jag haft ett bra tag. Helt problemlösa enligt mig. Mkt livlig fisk som ständigt är i rörelse, lite nafsig mot andra fiskar. Har ganska stor mun och äter sig klotrund om den får. Håller sig i den övre delen av akvariet.Har inte lyckats odla den trots flera försök. Klart snyggast om de belyses framifrån (som alla andra fiskar).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...