Algätare Golden, (Gyrinocheilus aymonieri).

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Algätare Golden, (Gyrinocheilus aymonieri).

    Hej!
    Tänkte se om någon av er har erfarenhet utav dessa fiskar?
    Jag har 2 stycken i mitt akvarium, och för ett tag sen så dog en av mina black mollys. Jag fattade inte riktigt varför, men jag har nu läst på lite om mina algätare, och det visar sig att dom gärna attackerar/äter andra fiskars ögon. Tänkte se om någon av er har varit med om något liknande?



    /Fredd
    www.frfoto.tk
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av wicked1
    Hej!
    Tänkte se om någon av er har erfarenhet utav dessa fiskar?
    Jag har 2 stycken i mitt akvarium, och för ett tag sen så dog en av mina black mollys. Jag fattade inte riktigt varför, men jag har nu läst på lite om mina algätare, och det visar sig att dom gärna attackerar/äter andra fiskars ögon. Tänkte se om någon av er har varit med om något liknande?


    /Fredd
    Äter andras ögon gör dem flesta fiskarna när den aktuella fisken har dött så att dem gör det är fullt normalt om den fisken är expert på det har jag svårt att tro.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag har haft en sådan.. Blev typ pålurad en sådann i en akvarieaffär. Trodde den skulle vara liten och passa i ett litet akvarie. Min var inte elak men stressad. Den låg ofta under en rot och kollade så ingen kom nära där och höll de andra fiskarna sig borta så hände inget. Jag gav bort den men berättade också att jag hade hört att de kunde bli elaka.
      Jag har också hört att de kan ge sig på större fiskar men låter mindre vara ifred men jag vet ej om det är sant.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Dom kan bli bitska när dom blir lite äldre, dom var väldigt vanliga förr om åren men verkar ha minskat i popularitet kanske pga dess humör och att dom är ganska dåliga på att äta alger..

        Zoopets artbeskrivning.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          okej, a jag hade 2 från början men en dog av nån anledning, funderar på att ge tillbaka den jag har kvar för dom kan bli rätt stora enligt arbeskrivningen på zoopet. (jag har min i ett 63liters kar).
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            De brukar vara nattaktiva som äldre och dessutom roa sig med att äta på de andra fiskarna när de sover.... Detta är åtminstone min personliga erfarenhet - aldrig mera denna art i mina akvarier!!

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              min gömde sig i ett halvår. Sedan dog den...!
              Jaja.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                De är bra algätare upp till sisådär 10-12 centimeter i storlek, sen slår det om för dem och de blir aggressiva och äter på annan fisk. Jag har aldrig sett kinesisk algätare äta ögon, men de dödar fisk, framförallt genom att ge sig på dem på natten när de står och sover. Jag hade t.ex. en som dödade snäcklekande ciklider genom att helt enkelt äta på dem när de låg i snäckan. Fisken dör av sårchock och blodförlust.
                De slåss också med allt och alla, fast tycker särskilt illa om andra fiskar som ser litegrann ut som algätare.

                Kort sagt totalt olämpliga i sällskapsakvarier. Skall man ha dem bör man nog ha ett specialinrett artakvarium.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...