Tigerbarb tjock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Polis_ttt
    • December 2005
    • 11

    #16
    Jag har 8st tigerbarber i mitt större kar. Där är den ena honan väldigt tjock nu och har varit i 3-4 dagar, så har också funderingar på om det är rom. Men om så är fallet, när ska jag flytta på henne till ett annat kar, samt hur lång tid tar det innan det blir yngel, samt kan hon gå tillsammans med mina guldmolly i det lilla karet, eller behöver hos helt eget?

    Kommentar

    • Pehpsii
      • July 2006
      • 69

      #17
      om det ska lekas så ska de inte gå med mollysarna då de äter upp äggen.
      Som tidigare nämnt blir honomrna lätt tjocka. För att trigga lek så sänk vattennivån i karet lite (för att likna vid torr perioderna i Borneo), och höj tempen en grad eller så. DU kan ha en stor mjuk flaskborste i karet som de ska leka i, eller om du vill ha någon växt, men flaskborsten är enkla eftersom du då kan flytta över den i ett rent yngelkar lätt. Sätt i 2 honor (annars jagar hanen död på honan) först och sen hanen, de leker på morgonen men det kan ta 2-3 dagar.
      De är relativt svårlekta dock, om som sgat så blir honorna lätt tjocka utan att det för den skull är rom.
      Men om du betämmer dig för att göra det så låt gärna karet stå så att lite morgonljus lyser in, då de leker i gryningen.
      Ta bort fiskarna såfort de har lekt. Äggen kommer se ut som små luftbubblor på växterna.
      Välj den hade som har färggladast nos, för han är mest leksugen.
      och lycka till
      Älskade rabarber!

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #18
        Två av våra tigebarber (hona och hane) (vi har tio) simmade runt och typ vibrerade mot varandera med baken in mot växterna. Jag såg inga ägg komma ut, men resten av stimmet var där och åt direkt efter, kan det ha varit lek?
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • Polis_ttt
          • December 2005
          • 11

          #19
          mycket möjligt, mina gjorde något liknande, simmade runt och mer eller mindre gnuggade/stötte sig mot varandra, höll på så ett tag, sen tröttnade jag, sen gick den tidigare tjocka honan ner i vikt, vet inte om det var motion eller rom, men nu ser alla "normala" ut igen. Hade däremot varit kul att få yngel på dom.

          Kommentar

          Arbetssätt...