Hur länge kan en guldfisk vara utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gisan
    • August 2006
    • 11

    Hur länge kan en guldfisk vara utan mat?

    Har funderat lite på hur länge en gukdfisk egentligen kan vara utan mat.
    Mina är så glupska och är framme och tigger så fort man kommer i närheten utav akvariet.
    Går dom lös ännu mer på växterna om dom blir utan?
    Jag tycker att dom jagar varandra mycket när det är dax att äta, är det för att dom är hungriga? Eller brukar som hålla på så normalt?
    Lite funderingar jag skulle vilja ha svar på.
    Gisan.
  • mojn
    • February 2005
    • 61

    #2
    Klarar sej ganska länge!

    De klarar sej ganska länge bara de har vatten att dricka!

    Frågan är hur länge som är nyttigt?

    Jag har lämnat min under 14 dagar men då åt de upp mina växter- vilket jag räknat med. Detta påstår jag inte är att rekomendera ur djurensvinkel men det fanns ingen som kunnde vara behjälplig. Nu så har jag köpt en foderautomat.

    Jag upplever inte att mina fiskar jagar varandra utan snarare maten.

    Normalmatning av guldfisk ska helst vara mkt små mängder flera gånger om dagen med en faste dag i veckan.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fiskar kan inte bli mätta utan äter alltid så snart tillfälle ges. Den främsta dödsorsaken i akvarier är utan tvekan övermatning.
      14 dar - kanske 1 månad klarar de sig utan mat under en period.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        14 dar - kanske 1 månad klarar de sig utan mat under en period.
        Fråga? Beror inte de på hur mycket näring det finns i akvariet? Eller spelar inte de nån roll?

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av Gisan
          Jag tycker att dom jagar varandra mycket när det är dax att äta, är det för att dom är hungriga? Eller brukar som hålla på så normalt?
          Kanske bråkar om revir/maten.

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fiskar kan inte bli mätta utan äter alltid så snart tillfälle ges. Den främsta dödsorsaken i akvarier är utan tvekan övermatning.
            14 dar - kanske 1 månad klarar de sig utan mat under en period.
            Jag tänkte lite efter vad du skrev men när dem är ute i en damm då ,alla mygglarver och all annan mat som dammen har att ge narturlig föda tänker jag på då framför allt fri mat kan man säga.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag har lämnat mina killis utan mat 3 veckor vid 2 tillfällen - de har i stort sett gått bra faktiskt. Just nu har jag några kallvattenskillis i garaget (cirka 8-10 grader "varmt") som jag inte vågar mata varav bara en gjort buken-upp hitills och de har varit utan mat flera månader nu.
              Visst hade de mycket extra mat när de var ute i dammen.
              Guldfisk utan mat - är nog inga växter kvar om jag förstått det hela rätt...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Jag har lämnat mina killis utan mat 3 veckor vid 2 tillfällen - de har i stort sett gått bra faktiskt. Just nu har jag några kallvattenskillis i garaget (cirka 8-10 grader "varmt") som jag inte vågar mata varav bara en gjort buken-upp hitills och de har varit utan mat flera månader nu.
                Visst hade de mycket extra mat när de var ute i dammen.
                Guldfisk utan mat - är nog inga växter kvar om jag förstått det hela rätt...
                Jag tänkte på mina som går ute 9 månader av 12 dem matar jag inte alls det sköter dem på bästa vis själv på sommaren är dammen proppad av mygglarver men det klarar dem bra med en bra figur tycker jag där finns annat också för dem att äta
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag fick en gång skäll i forumet för att jag inte matade min dammfisk som jag just köpt in för att hålla reda på mygglarverna... sedan finns det ju även en del insektslarver som å andra sidan vill äta upp dammfisken liksom grannarnas katter dessutom.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Jag fick en gång skäll i forumet för att jag inte matade min dammfisk som jag just köpt in för att hålla reda på mygglarverna... sedan finns det ju även en del insektslarver som å andra sidan vill äta upp dammfisken liksom grannarnas katter dessutom.
                    Enda gångerna jag matar dammfisk är när jag vill kolla så alla är där.
                    Dom har ju mer mat i dammen än dom får inne i akvariumet

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Jag fick en gång skäll i forumet för att jag inte matade min dammfisk som jag just köpt in för att hålla reda på mygglarverna... sedan finns det ju även en del insektslarver som å andra sidan vill äta upp dammfisken liksom grannarnas katter dessutom.
                      Nja nu händer det att jag matar dem med pellets under nån månad så helt ärlig var jag inte där där är inte mygglarver året om precis.Katterna rör dem inte det är väl nån som har förlorat nåt öga men det är nog fåglar.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...