Slöjstjärt, färg påverkas av föda med tiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iizk
    • January 2007
    • 1

    Slöjstjärt, färg påverkas av föda med tiden?

    Hejsan.
    Har precis bekantat mig med dessa små varelser och har redan observerat ett fenomen hos den äldsta, den ändrar färg och undrar ifall någon känner till vad det är för slags föda jag bör ge dom ifall jag vill undvika att dom till slut blir guld/orange?
    Hade min första i karantär ett tag och den fick medicin, nåt problem med tarmarna och läste en del om att dom mår bäst av vegetarisk mat.
    Ska jag äventyra deras magar med mygglarver för färgens skull eller finns det några andra knep?

    Förbryllad..
    Senast redigerad av iizk; 31 January 2007, 00:43.
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Det finns mat som påstås låter dem behålla färger som svart och vitt. Dock vet jag inte om den maten finns här i Sverige, all mat jag hittat har tvärt om stärkt deras orange/röda färger. Mycket av det är genetiskt, så om du inte hittar maten är det bara att hoppas på att färgerna stannar ändå.
    Senast redigerad av Insomniac; 31 January 2007, 09:05.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Fiskens gener avgör vilken färg den får som vuxen. Det är mycket vanligt att slöjstjärtar ändrar färg, vanligen blir de orange eller vita. Har sett bilder på fiskar som varit helt bruna som små som bytt färg till orange och vit..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Min slöjis var orange och svart när jag fick den som bebis och bytte färg till orange, nu börjar den dessutom få vita sorgband i slutet av stjärten, otroligt vackert och spännande att följa.

        Jag ger dem väldigt varierad mat - artemia, spenat, flingfoder, spirulina, guldfiskbollar, mygglarver mm.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        Arbetssätt...