Rabarber på mina tofsalger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Azur
    svarade
    De bör nog inte hållas kallare än 15-17 grader nånstans, fast i hemländerna kan temperaturen dippa ner mot 10, och de kan överleva ända ner emot fryspunkten. Nån rapporterade t.o.m. för ett tag sen att en praktbarb lyckats övervintra i hans trädgårdsdamm - det är inte orimligt, i alla fall i sydligaste sverige, om än knappast att rekommendera.

    26-28 grader är inte ens värmestressande för dem, snarare rätt optimalt - det är subtropisk fisk.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av erik l
    Är inne på fjärde generationen i mitt fiskrum där är alltid minst 24 och värre på sommaren men leker inte gärna när det blir 26-27.

    Trevlig robust fisk som går att ha med det mesta mer som guldbarb än tigerbarb.

    mvh erik l

    Ja det var väl ungefär det jag menade...håll dem ganska svalt om de skall trivas och leka, men man kan säkerligen få dem att överleva i högre temp. men man kan också ha dem i utomhusdamm på sommaren....jag vet tyvärr inte på rak arm vad LÄGSTA rekommenderade temp. för dem är...

    Lämna en kommentar:


  • erik l
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    De KAN vara lite kinkiga, skall inte ha FÖR varmt...kan ibland bli svårt i en lägenhet....
    Är inne på fjärde generationen i mitt fiskrum där är alltid minst 24 och värre på sommaren men leker inte gärna när det blir 26-27.

    Trevlig robust fisk som går att ha med det mesta mer som guldbarb än tigerbarb.

    mvh erik l

    Lämna en kommentar:


  • svea
    svarade
    Jag har haft dessa barber flera år. Maken till trevliga fiskar får man leta efter. Snabba, vackra, kära i varandra, nyfikna, snälla.

    Men jag upptäckte aldrig Lenmars fenomen! Det åt alger men inte sådär intensivt. Ifs hade jag inte den sortens "mat".

    De tycker om lite kallare vatten, men mina klarade sej, jag hade dem från det de var små. Det är min erfarenhet.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Bilderna är bra. Väldigt bra, tillochmed.

    Jag har aldrig haft just praktbarb - hur är de till sättet? Lugna & snälla, som de flesta barber, eller besvärliga mobbare, som tigerbarber?

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    De KAN vara lite kinkiga, skall inte ha FÖR varmt...kan ibland bli svårt i en lägenhet....

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Uppdatering

    Javaormbunken är nu rensad. Dags för nästa projekt, den luddiga roten. Järnspik här går det undan!! OBS!! Bilden föreställer exakt samma blad som på bilderna i första inlägget. Trollkonstnärer!! De var nya i burken i måndags...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av Tropfrog
    Vad kul att det funkade, alltid kul att hjälpa till. Barberna blir nog inte lata med åldern, det har nog med födotillgången att göra. Äldre barber som gått med andra fiskar blir lätt överutfodrade för att de är så snabba på maten. Överutfodrade barber äter inte tofsalger.
    MVH
    magnus
    Lennie har belagts med matningsförbud i en vecka nu så jag hoppas på resultat. Än kan jag inte se några riktiga resultat sedan de släpptes i i förrgår eller rättare sagt JAG kan se dem men jag skulle inte kunna lägga upp några bilder där NI kan se att tofsarna är borta! De är fortfarande helsnurrigt superintresserade av tofsarna och bryr sig inte om att det finns stora, arga firrar i samma burk!!

    Lämna en kommentar:


  • Tropfrog
    svarade
    Vad kul att det funkade, alltid kul att hjälpa till. Barberna blir nog inte lata med åldern, det har nog med födotillgången att göra. Äldre barber som gått med andra fiskar blir lätt överutfodrade för att de är så snabba på maten. Överutfodrade barber äter inte tofsalger.
    MVH
    magnus

    Lämna en kommentar:


  • figo
    svarade
    Fiskarna var ju riktigt snygga också...

    Lämna en kommentar:


  • Lenmar
    svarade
    Ursprungligen postat av tummen
    Jag håller med när det gäller fotokvalitén, och kul att det funkade, men fiskarna brukar tyvärr bli lite kräsnare när de blir stora....
    Jo, är medveten om det men det finns en barbburk hemma där de skall bo när de ätit klart. Eller så får jag väl byta dem mo tnya? Om tofsarna är kvar vill säga .

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ursprungligen postat av bena
    kanske skulle låna hem barberna från jobb några dagar...
    Var jobbar man där det finns barber då ?

    Lämna en kommentar:


  • bena
    svarade
    kanske skulle låna hem barberna från jobb några dagar...

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
    Dom måste tycka dom kommit till Paradiset
    Kuligt att det funkar. Åsså inte nedvärdera dina bilder nu, dom är jättefina
    Jag håller med när det gäller fotokvalitén, och kul att det funkade, men fiskarna brukar tyvärr bli lite kräsnare när de blir stora....

    Lämna en kommentar:


  • Maria - Sjöjungfru
    svarade
    Dom måste tycka dom kommit till Paradiset
    Kuligt att det funkar. Åsså inte nedvärdera dina bilder nu, dom är jättefina

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...