Rabarber på mina tofsalger!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Bilderna är bra. Väldigt bra, tillochmed.

    Jag har aldrig haft just praktbarb - hur är de till sättet? Lugna & snälla, som de flesta barber, eller besvärliga mobbare, som tigerbarber?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Jag har haft dessa barber flera år. Maken till trevliga fiskar får man leta efter. Snabba, vackra, kära i varandra, nyfikna, snälla.

      Men jag upptäckte aldrig Lenmars fenomen! Det åt alger men inte sådär intensivt. Ifs hade jag inte den sortens "mat".

      De tycker om lite kallare vatten, men mina klarade sej, jag hade dem från det de var små. Det är min erfarenhet.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • erik l
        • July 2005
        • 308

        #18
        Ursprungligen postat av tummen
        De KAN vara lite kinkiga, skall inte ha FÖR varmt...kan ibland bli svårt i en lägenhet....
        Är inne på fjärde generationen i mitt fiskrum där är alltid minst 24 och värre på sommaren men leker inte gärna när det blir 26-27.

        Trevlig robust fisk som går att ha med det mesta mer som guldbarb än tigerbarb.

        mvh erik l
        ________________
        mvh erik l

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av erik l
          Är inne på fjärde generationen i mitt fiskrum där är alltid minst 24 och värre på sommaren men leker inte gärna när det blir 26-27.

          Trevlig robust fisk som går att ha med det mesta mer som guldbarb än tigerbarb.

          mvh erik l

          Ja det var väl ungefär det jag menade...håll dem ganska svalt om de skall trivas och leka, men man kan säkerligen få dem att överleva i högre temp. men man kan också ha dem i utomhusdamm på sommaren....jag vet tyvärr inte på rak arm vad LÄGSTA rekommenderade temp. för dem är...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            De bör nog inte hållas kallare än 15-17 grader nånstans, fast i hemländerna kan temperaturen dippa ner mot 10, och de kan överleva ända ner emot fryspunkten. Nån rapporterade t.o.m. för ett tag sen att en praktbarb lyckats övervintra i hans trädgårdsdamm - det är inte orimligt, i alla fall i sydligaste sverige, om än knappast att rekommendera.

            26-28 grader är inte ens värmestressande för dem, snarare rätt optimalt - det är subtropisk fisk.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...