För litet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #31
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Jahaja.... Frågar du mig så går det jättebra att ha tre styckjen i ett sådant stort akvarium. Slöjisar behöver 50 liter vatten per individ ungefär. Läser du om dem på zoopets artbeskrivning så går på samma artbeskrivning som guldfiskar vilket JAG anser är helt missvisande. Slöjisar är mycket klumpigare i sin kroppsform än guldfiskar som är ångsmala och smäckra i sin kroppsform. Slöjisar behöver inte samma längd på akvariet som guldfiskar eftersom de inte har samma behov av att spänna ut sin kropp och simma snabbt som dem. Likaså så står det att guldfiskar vill ha svalare vatten men detta stämmer inte heller helt överens med slöjstjärtar som inte klarar av de låga temperaturer som en guldfisk gör, de vill ha varmare vatten än guldfisk.

    Många här på zoopet har inte slöjstjärtar utan baserar sina uttalanden på zoopets artbeskrivning som i detta fallet är missvisande. Sedan är det väl som för alla andra fiskar att de trivs bättre ju större akvarium de har. Det är inget som är särskilt speciellt för just slöjstjärtar.

    Detta är mina erfarenheter som slöjstjärtsinnehavare. Just slöjisar är väl en av de fiskarter som väcker starkast åsikter här på forumet så jag förväntar mig att det blir en del käbbel om mina erfarenheter efter mitt inlägg men jag står för vad jag skriver i alla fall!!
    Ja, utan att käbbla så tycker jag att mina slöjisarna sträcker ut lika mycket som den större och mera guldfisklookalike Londonshubunkin Själv har jag fyra slöjisar och 2 Londonshubunkin i ett 300 liters och jag tycker att det börjar bli i minsta laget.
    I
    MY

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #32
      Jag har haft 4 stycken i ett 600 L akvarium då jag odlade slöjstjärtar. Jag fäste mig oerhört mycket vid dem och det kändes riktigt tråkigt när jag fick sälja dem i samband med flytt. Min största slöjstjärt (hona) var då ca 5 år och mätte imponerande ca 20x25cm. Jag tyckte de var majestätiska när de simmade runt i akvariet. Så visst kräver de utrymme!

      Men det blir ganska skitigt så det krävs rejäla filter och en hel del vattenbyten. Efter romläggning krävdes det vattenbyte som triggade igång nästa romläggning och då var det en icke önskvärd vattenbytarcirkus...

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #33
        Ursprungligen postat av Sabina
        Jag har haft 4 stycken i ett 600 L akvarium då jag odlade slöjstjärtar. Jag fäste mig oerhört mycket vid dem och det kändes riktigt tråkigt när jag fick sälja dem i samband med flytt. Min största slöjstjärt (hona) var då ca 5 år och mätte imponerande ca 20x25cm. Jag tyckte de var majestätiska när de simmade runt i akvariet. Så visst kräver de utrymme!

        Men det blir ganska skitigt så det krävs rejäla filter och en hel del vattenbyten. Efter romläggning krävdes det vattenbyte som triggade igång nästa romläggning och då var det en icke önskvärd vattenbytarcirkus...

        MVH

        Sabina
        Filter: Hydor Crystal Duo R 20 II, avsett för 200 liter och uppåt-och det slammar igen rätt ofta.. Och med tumregeln 1 liter vatten per centimeter fisk, har jag hotellet fullbelagt, och då har jag räknat med ungfiskar på uppväxt-tror jag förtränger det hela till dom växt färdigt
        I
        MY

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #34
          du ska helst ha ett 200 L akvarium ellr ett 300 L
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • maricici
            • March 2006
            • 303

            #35
            Har ett 300 liter med 2 shúbunkin, 4 slöjstjärt (samt 2 molly och 2 ancistrus L144A) Har beställt ett nytt filter TetraTec IN 1000 plus idag..
            I
            MY

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #36
              Jo då, det löste problemet med vatten som blir förorenat på en gång.
              I
              MY

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #37
                ja ni har nog rätt i det....
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                Arbetssätt...