eldsjärt+praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    eldsjärt+praktbotior

    hej jag undrar bara om det går bra att ha en eldstjärt tillsammans med 7st praktbotior o ev ett par med ciklider. eller kommer han gå berzerk?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    ingen som vet?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Sedan drygt 2 veckor har jag en nästan fullvuxen eldstjärt tillsammans med 4 st stora praktbotior (och 1 ancistrus). Eldstjärten kommer egentligen från grannen där den anklagades för 2 st guppymord och hade annars gått döden till mötes (eftersom de köpt min fars akvarium inkl en eldstjärt och två gurami så kände jag mig lite skyldig att ta hand om den så den fick prova bo hos mig). Den gick ett dygn i ett "pensionärsakvarium" med en gammal långsträckt pansarmal och fullvuxen falsk siamesisk algätare, men den och den falska siamesen gick hårt åt varandra varför jag acklimatisera den till mitt akvarium med praktbotior istället. Det har gått bra, den låter mina praktbotior vara ifred. Däremot terroriserar den ancistrusmalen som går i samma akvarium (trots gott om gömställen), i detta fallet är det dock eldstjärten som får stryk och inte tvärtom. Just nu verkar det finnas ett lugn i akvariet med en respekt eldstjärt och ancistrus emellan.

      Min erfarenhet är dock att eldstjärten kan bli ganska elak som fullvuxen och kan då terrorisera alla övriga invånare. Nu har jag stora praktbotior som håller ihop, så även om de verkar acceptera eldstjärtens närvaro i grottor och liknande så känner jag mig ganska säker på att det är praktbotiornas storlek som gör att eldstjärten låter dem vara ifred.

      Jag skulle själv aldrig köpa en eldstjärt eftersom den inte blir så snäll på äldre dagar...

      Nu frågade du inte om mitt nästa svar men min erfarenhet är att man inte skall hålla praktbotior med ciklider vilket även finns med i denna artikeln som jag kan tipsa dig om.

      Lycka till!

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej!
        svar: Ja!
        Min eldis fungerade utmärkt med botior, de var de enda fiskar (förutom kuhliiålar) som funkade med eldis.
        fast jag vet inte hur den funkar med ciklider.. jag kan bara ha eldis tillsammans med småfiskar, t ex sebrafiskar. Eldis går inte ihop med mina guramis eller siamesiska algätare. Men hon går ihop med ancistrusar, just ja.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          för mig går det hur bra som hälst..de ligger sida vid sida av varran. min eldstjärt är fullvuxen ca 10cm och praktisarna är från ca5-8cm tror jag. de kommer hur bra överens som helst.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          Arbetssätt...