Fenröta eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Fenröta eller?

    På min ena slöjstjärt började fenorna försvinna. Det blev rött som blod. Det åt sig in på kroppen, fjäll försvann röda strimmor på kroppen. Jag bytte vatten hällde i salt. Efter ca 3 dagar verkar det gått tillbaka fenorna är svarta i ytterkanterna men den verkar återhämta sig. Fisken har varit pigg o ätit bra hela tiden. Det jag läst om fenröta beror på dålig vattenkvalitet men jag byter 30% varje vecka, alla vattenvärden är bra. Men den här fisken har 2ggr fastnat i växterna med sina fenor så jag fått hjälpa den loss. Det var ett tag sen den fastnade fenröta, eller skada på fenor så bakterier fått fäste vad tror ni?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De kan få infektion när de skadat fenorna.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Kramfors, fråga, upplevt det när den fastnat att fenorna blir svarta innan de läker, eller när fenorna läker slöjstjärten är vit. Varför blir fenorna svarta i kanterna innan de växer ut. Svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar.

      Kommentar

      • Insomniac
        • December 2004
        • 310

        #4
        Fenorna blir svarta när de läker. Ungefär som när våra sårskorpor får huden att ändra färg.

        Kommentar

        • mojn
          • February 2005
          • 61

          #5
          Det jag kallar min stora fiskdöd.

          Det du beskriver är det somm tog död på flera av mina guldfiskar.Fenorna åts upp och röda strimmor på kroppen och sedan dog en del medan andra klarade sig. Detta kom efter jag satt i nya fiskar i akvariet som jag tror tog med sej något. Efter som de var de ända som inte visade symtom och simmade omkring som inget hade hänt.

          Nogon som vet vad detta kan ha varit?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Röda strimlor på kroppen och (frät) skadade fenor (av ammoniak) brukar vara nitrit.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...