praktbotior+hjälp snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    praktbotior+hjälp snabbt!

    vi släppte just i 5 st praktbotior i vårt nystartade 300l akvarium! det jag märkte är att temperaturen ligger på 22 medan det står att dom ska ha 24-26. tror ni det är någon fara och finns det något man kan göra för att minska risken för sjukdomar etc?

    /Mvh OSCAR!!!
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Tror inte det finns anledning att oroa sig, det viktigaste är bara att du har "koppat" in fiskarna så att de inte fått en chock i det nya vattnet. Om det är doppvärmaren som gått sönder så köp en ny imorgon, om doppvärmaren fungerar men är felinställd så höjer du temperaturen.

    Jag drog ur sladden till doppvärmaren i samband med en ommöblering av karet (för läääänge sedan). Uppenbarligen glömde jag sätta i kontakten igen och när jag märkte det en sisådär 3 dagar senare så var det för att de var lite slöa och inte hade samma aptit som vanligt. Det var när jag letade orsaker till detta jag märkte att vattnet var kallt och då låg det kring 21 gr. Kontakten åkte i igen och de lever och har hälsan med sig ännu...

    MVH

    Sabina

    p.s apropå nystartat akvarium, om du inte redan gjort det så vill jag rekommendera att kolla in infon på zoopet vad gäller nystartade akvarium och dess balans d.s
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      okej, en liten följdfråga. hur snabbt/långsamt(bereonde på hur man ser det ) växer praktbotior i regel? nu menar jag under den första tiden, från ca 4cm till ca 10cm!
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        skulle vilja veta var man kan få tag i större botior än dom som finns i affärerna här i stan (linköping) här får man glatt betala 350 för 5 st 5-6cms, vilket jag gjorde idag. det tycker jag är lugnt men ska man ha en på 15-20 cm får man ge 500-600 ^^ har lust att köpa 3 st i den storleken att komplettera med nämligen. dom huserar i ett 300l akvarium med blästersand samt svart chiffer o grus ovanpå!
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Hej woodo, jag vet inte var man kan få tag i billiga och stora praktbotior men mitt förslag är att du annonserar här på Zoopet. Men jag tycker absolut att du ska göra den ytterst lilla investeringen att köpa doppvärmare för att höja vattentemperaturen. Förutom trivseltemperatur, så har jag hört att risken för pricksjuka (Vilket jag också hört att praktbotior lätt får, men mina aldrig haft) minskar. Lycka till, det är underbara fiskar!
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #6
            måste man inte vara goldmedlem för att lägga in annons här Tomas?
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              jag har för mig att praktbotior lätt får vita prick i samband med kallare vatten, så håll koll! om du ser prickar, medicinera SNABBT! Jag har aldrig haft problem med vita prick, hade 6 st i mitt 450l.
              På sikt tycker jag 350 l är för litet, de blir säkert en 15 cm så småningom.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #8
                Praktbotior

                Ursprungligen postat av woodo
                skulle vilja veta var man kan få tag i större botior än dom som finns i affärerna här i stan (linköping) här får man glatt betala 350 för 5 st 5-6cms, vilket jag gjorde idag. det tycker jag är lugnt men ska man ha en på 15-20 cm får man ge 500-600 ^^ har lust att köpa 3 st i den storleken att komplettera med nämligen. dom huserar i ett 300l akvarium med blästersand samt svart chiffer o grus ovanpå!
                Här i stockholmstrakten kostar en praktbotia 65-75 kronor per styck, då är de ca 4-5 cm.

                Kommentar

                • woodo
                  • January 2007
                  • 605

                  #9
                  Piscator jo jag har köpt en, innan jag la i botiorna men det var något som hade felat till sig. nu fungerar den som den ska, ca 25 grader... inte sett till några prickar än men har medicin i beredskap! tack för era svar
                  150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                  Kommentar

                  • woodo
                    • January 2007
                    • 605

                    #10
                    lenis3 jo det är möjligt, får bli en framtida sak att avgöra när dom växer till sig lite! tycker dock att 5 st borde gå bra i ett 300l (inte 350!) men det lär väll visa sig :P dom går helt själva för tillfället men funderar på någon cool L mal och 1 par med ciklider kan det fungera?
                    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                    Kommentar

                    Arbetssätt...