Aggressiv kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erk
    • September 2006
    • 43

    Aggressiv kopparbarb

    Hejsan!

    Jag har ett 70 liters (70 cm långt) akvarium och innehåller massor med växyter. I akvariet går det just nu 5 glödbandstetror, 9 drottningsrasboror och 5 kopparbarber. Av dessa 5 kopparbarber är det 4 honor och 1 hane. Första veckan var det inga problem och det har inte vart några problem innan heller mellan drottningrasbororna och glödbandstetrorna.

    Nu har dock kopparbarbs hanen tagit halva akvariet i sin ägo. Han jagar frenetiskt bort allt som kommer i närheten. Denna fisk vet verkligen inte vad dela med sig betyder. De andra fiskarna ser inte ut att må dåligt av det men det är mindre kul när bara halva akvariet kommer till användning. Akvariet är väldigt tråkigt just nu på grund av detta .

    Det står överallt att det ska vara en livlig men fredlig fisk men jag tycker inte att så är fallet.

    Hur ska jag fixa detta? Hjälper det att skaffa en till hane så han får konkurrens eller måste jag ge bort kopparbarberna? Kanske ska jag skaffa en tuff dvärgciklid som sätter dit honom ? Hjälp gott folk!
    Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

    #2
    När jag köpte mina kopparbarber sa killen i affären att man skulle ha fler hanar än honor, så jag har 2 honor och 4 hanar. Kanske är det så att dom då har fullt upp att hävda sig sinsemellan att de låter andra fiskar vara ifred, mina gör aldrig något mot de andra fiskarna. Kan du inte fråga där du köpte dom om du kan få byta in några honor mot hanar, så får du se, du har väl inget att förlora på det.

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #3
      sonsam:
      Intressant, det har jag aldrig hört förut. Tycker det låter jobbigt för honorna om man har fler hanar än honor. Här har vi haft lika antal honor o hanar. Det har verkat funka fint hela tiden. Andra fiskar har de aldrig varit besvärliga mot.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Erk
        • September 2006
        • 43

        #4
        Intressant. Nu så var dock svaret lite sent så jag gav bort mina barber till min flickväns pappa. Han har ett 200 liter skavarium med lite större fiskar i. När jag var där senast så mådde de jättebra så det löste sig till det bättre för fiskarna.
        Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.

        Kommentar

        Arbetssätt...