Slöjstjärt og luftesten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Slöjstjärt og luftesten

    Heisann!

    Fikk to slørhaler (slöjstjärtar) igår, og nå er det noe jeg håper noen har svar på. Slørhaler er jo spesielt utsatt for problem med svømmeblæren (simblåsan?). De to jeg har er ganske små, kvikke og perky, ser ut til å være i veldig god form. De plager ingen andre, og blir ikke plaget av andre.

    Så til spørsmålet:

    Jeg har luftesten i ene hjørnet på akvariet, og eplesneilene mine har alltid gjort det til en sport å krabbe opp på den, for så å ligge og flyte opp og ned på boblene. Nå har spesielt den ene av slørhalene begynt med det samme, bare at den svømmer fra toppen, og prøver å svømme ned til stenen, hvilket den ikke klarer, så den står bare der og prøver å prøver. Kan dette trigge problemer med svømmeblæren dens? Har søkt rundt på nettet, men finner ikke svar på akkurat dette spørsmålet.... *sukk*
    Luftepumpen er slått av nå, og jeg tar den ut om det kan føre til svømmeblæreproblem, men jeg håpte noen kanskje har et svar, så jeg er sikker?
    Senast redigerad av desiredillusion; 23 January 2007, 11:14.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Slörhaler, he, he, jag älskar norska!

    Jag har som du sökt på nätet efter svar på problem med simblåsan och har aldrig hittat något entydigt svar på vad de beror på. De jag har träffat och som haft slöjstjärtar med dessa problem har alltid haft dem i små och sannolikt felaktigt skötta kar eller guldfiskskålar. Mina två slöjstjärtar har alltid varit friska och äter dessutom mycket av sin mat på ytan, så teorin om att "de får i sig luft" tror inte jag ett dugg på. Jag tror mer på något slags bakteriesjukdom som kommer av att människor överdriver skötseln genom att tvätta sitt grus, etc., eller tvärtom av att ha dem i en skål simmandes i sitt eget dritt.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    Arbetssätt...