Vilka fiskar kan man lägga till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Becka
    • August 2006
    • 61

    Vilka fiskar kan man lägga till?

    Jag har för tillfället ett tomt 197 liters akvarium, som jag ska fixa till så det blir användbart inom 2 veckor, så ska jag flytta mina 3 slöjstjärtar till det.
    Akvariummet är 110x45,5x40, och jag undrar om jag kan lägga till några andra fiskar?
    Jag är också nyfiken på äppelsnäckor, är det en bra idé i ett kallvatten akvarium som Guldfiskar och Slöjstjärtar gillar?

    Jag gillar scalare, för dem är vackra, men jag tror inte att det är en passande fisk till slöjstjärtar..
    Becka
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    #2
    Du ska nog inte lägga till nån fisk alls. Dels räcker inte akvariet till, dels ska man helst inte ha slöjstjärtar med någon annan fiskart.
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

    Kommentar

    • Becka
      • August 2006
      • 61

      #3
      Mm, har hört det. Men jag undrade också ifall man kunde lägga till en alg ätare/snigel ätare av något slag?
      Becka

      Kommentar

      • mojn
        • February 2005
        • 61

        #4
        Dessa har jag haft i mina kar.

        Jag har pleco och gibbiceps. De so har fungerat bäst både stora och små är gibbiceps som vuxit sej stora fast vattnet kanske är i kallaste laget i mina kar.

        De har varit snälla mot varandra och det har varit rent och fint.

        MVH Michael

        Kommentar

        • MK57
          • September 2006
          • 197

          #5
          Ursprungligen postat av Becka
          Jag har för tillfället ett tomt 197 liters akvarium, som jag ska fixa till så det blir användbart inom 2 veckor, så ska jag flytta mina 3 slöjstjärtar till det.
          Akvariummet är 110x45,5x40, och jag undrar om jag kan lägga till några andra fiskar?
          Jag är också nyfiken på äppelsnäckor, är det en bra idé i ett kallvatten akvarium som Guldfiskar och Slöjstjärtar gillar?

          Jag gillar scalare, för dem är vackra, men jag tror inte att det är en passande fisk till slöjstjärtar..

          jätte-danio är jätte bra att ha ihop med de
          Diskus+malar=skoj

          Kommentar

          • m.almeflo
            • January 2007
            • 4

            #6
            varför ska man inte ha annat tillsammans med slöjisar? har en slöjstjärt med en bunt guppys, 4 black molly, 1 ancistrus, en gibbiceps, en kuhliål och en dvärggurami. har inte märkt några problem förutom att gibbicepsen blir lite putt för han är ungefär lika stor som guldisen.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av m.almeflo
              varför ska man inte ha annat tillsammans med slöjisar? har en slöjstjärt med en bunt guppys, 4 black molly, 1 ancistrus, en gibbiceps, en kuhliål och en dvärggurami. har inte märkt några problem förutom att gibbicepsen blir lite putt för han är ungefär lika stor som guldisen.
              De två vanligaste anledningarna är att manr edan har ett för litet kar för slöjstjärten guldfisken eller det faktum är att den är en kallvattensfisk och de flesta andra fiskar är varmvattensfiskar.

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                #8
                akvariet är ju visserligen för litet, men om inte slöjstjärtarna är fullvuxna så är det inga problem!
                en bottenlevande kallvattenfisk kan ju vara denna:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=303
                om man håller temperaturen på 18-20 grader så borde det ju inte vara något prob!
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  äppelsnäckor klarar ner till 17 grader, men då är dom mesta dels inaktiva och trivs inte så bra. Men runt 20-21 grader så borde du kunna ha ett par stycken i ditt kar.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Det kan bli problem med kombinationen äppelsnäckor och slöjstjärtar/guldfiskar. Min erfarenhet är att slöjstjärtarna "buffar" på snäckorna då dessa sitter på glaset eller då de glider omkring i akvariet vilket lätt leder till att äppelsnäckan ofta inte klarar av foderkonkurrensen. Jag skulle inte rekommendera det. Även om äppelsnäckan klarar att gå i ett kallvattenakvarium så länge temperaturen inte går under 20 gr några längre stunder så trivs den bäst med lite varmare vatten (kring 22-23). Den lever dock ett kortare liv om den hålls i 18 gr konstant. Vill du veta mer så finns den här sidan även delvis översatt till svenska: www.applesnail.net

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • jenny aakula
                      • March 2006
                      • 8

                      #11
                      mitt slöjstjärts-akvarie gick sönder, hjälp!

                      Mitt akvarie gick sönder när jag inte var hemma!!! Lyckades rädda en stor och en liten slöjstjärt och lilla Malte Mal. Mitt Lejonhuvud,hans spräcklige bästa vän och deras lill-kompis var redan döda och mina tre snäckätare ... sorg råder, men också en strimma hopp! Har satt ner överlevarna i mitt 92 liters nu, men de är medtagna, så de bor i varsin yngelburk. I akvariet i övrigt bor platysar,malen Turbo(och numer även Malte Mal),fyra räkor och någon kilfkäcksrasbora... räkorna såg sin chans till ett skrovmål så jag vill inte släppa i dem förrän jag vet att dom piggnat till.
                      Kan inte alla samsas tills jag har råd med en ny burk?
                      Parketten kan ju också behöva vila lite,den blev lite stukad
                      Mvh Jenny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...