Prakbotia Gravid ?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Prakbotia Gravid ?!?

    en av mina 3 har en uppsvullen mage, vet ej om det beror på att hon käkat för mycket (vilket skulle vara märkligt pga jag inte övermatar) lr om det beror på att hon e gravid,,,,hur tar jag reda på om den är gravid?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    #2
    Gravid är den sannolikt inte då praktbotier vad jag vet aldrig odlats i akvarier. Är den glosögd och har utstående fjäll också? I så fall kan det vara bukvattensot. Verkar den normal i övrigt?
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      nej nej den är helt frisk, svullen mage bara, kan bero på att hon e dominant och alltid roffar åt sig mest mat. förstår dock inte vad du menar med glosögd what does that mean??
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Heisann!

        Jeg overmater heller ikke, men min praktbotiahunn får alltid stor mage når hun spiser, og hun er helt frisk Gi henne en dag så er hun "normal" igjen
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hehe okej, bra att veta =) då vet jag att det inte är ovanligt då
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Din Botia är som mig jag äter som en häst eller ska jag säga som en Botia jag är också rund om magen av det och inga barn har det blivet av det
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Nikke84
              • August 2005
              • 180

              #7
              Ursprungligen postat av Isolde81
              Gravid är den sannolikt inte då praktbotier vad jag vet aldrig odlats i akvarier. Är den glosögd och har utstående fjäll också? I så fall kan det vara bukvattensot. Verkar den normal i övrigt?
              Utstående fjäll är också mycket svårt på en praktbotia då dessa inte har några fjäll...

              Men det är säkert att den har ätit, övermatning behöver man inte heller vara orolig för med praktbotier, de är matvrak och kan bli mycket mycket tjocka efter måltid. Inget att oroa sig för, det är bara bra, då praktbotier kräver mycket mat för att växa rätt...
              Mata gärna flera gånger om dagen så får du tjocka välmående botier!

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Ursprungligen postat av Nikke84
                Utstående fjäll är också mycket svårt på en praktbotia då dessa inte har några fjäll...
                Det har dom faktiskt , fast väldigt små så dom syns inte...
                Senast redigerad av PlatyYngel; 14 January 2007, 18:03.
                / Marcus

                Kommentar

                • Nikke84
                  • August 2005
                  • 180

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  Det har dom faktiskt , fast väldigt små så dom syns inte...
                  Praktbotier tillhör släktet grönlingar som helt saknar eller har mycket starkt tillbakabildade fjäll.

                  Var har du hittat fakta om att de har fjäll?

                  Jag tror fortfarande att praktbotier helt saknar fjäll, detta är vad jag har hört i alla fall, sen finns det andra botier som har mycket mycket små fjäll...

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Det läste jag i en bok... Har ju själv inte sett dem så jag tror ju inte att dom har det, eller jag trodde efter att ha läst det i boken...
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • Nikke84
                      • August 2005
                      • 180

                      #11
                      okej... jag har fotat en del praktbotier och förstorad upp och i X antal ggr förstoring så går det fortfarande inte att se nått annat än en slät yta som är mycket slätare än människoskinn...
                      Men om man har tillgång till ett microskåp så kanske det finns nått som påminner om fjäll

                      Har ju inte så stor betydelse det går i varje fall inte att se om de står ut eller inte...

                      Bara tråkigt att lämna en disskusion utan att veta rätt svar...

                      men vissa frågor är svåra att besvara...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...