Fråga om botia histrionica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Fråga om botia histrionica

    Vi köpte fyra stycken botia histrionica på Hornbach för ett tag sedan. Men vad vi nu undrar är om de kan se olika ut inom arten? För annars är det tre av en sort och en av någon annan.

    De tre som är små har ljusa teckningar i de svarta ränderna. De är rätt ljusa, beiga, mellan de svarta ränderna. Den som är större har mörkare ränder, utan fläckar i sig. Och den är mera gul till färgen mellan de svarta linjerna.

    Kan det ändå vara samma? Jag hittade den här sidan och här ser de ju också lite olika ut på de olika bilderna, men kan det verkligen skilja så mycket och ändå vara histrionicor?



    Jättehäftiga f.ö. Har de mest fantastiska rörelser för sig! Ligger upp och ner och på sidan.. Måste fråga förresten - de verkar ju trivas jättebra så jag är inte orolig. Men undrar ändå vad rörelsen står för... ibland när de simmar har de roliga ryckningar för sig, det verkar som det är när de trivs? Ser liksom ut som om de får elekriska stötar. När de rultar runt i en enda hög inne i "sin" grotta gör de ibland samma sak. Kanske fult ord men det beskriver det rätt bra när man säger "cp-ryck". Botiorna är helt klart den häftigaste fisken i mitt kar!
    Senast redigerad av rebecka_o; 04 January 2007, 22:41.
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Det kan inte vara polkadotbotia då? Jag trodde jag köpt 3 histrioca men när jag köpte den fjärde som såg likadan ut i en annan affär,sa de att det var en polkadot... De har små gråa fläckar i de svarta sträcken och skimrar i guld..Det är klurigt för de är så lika histri...Men söööta är de!!

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Ojdå,stavade fel men ni fattar säkert!

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • rebecka_o
        • December 2006
        • 348

        #4
        Ursprungligen postat av saltbiff
        Det kan inte vara polkadotbotia då? Jag trodde jag köpt 3 histrioca men när jag köpte den fjärde som såg likadan ut i en annan affär,sa de att det var en polkadot... De har små gråa fläckar i de svarta sträcken och skimrar i guld..Det är klurigt för de är så lika histri...Men söööta är de!!
        Jo de där tre små vi har skulle mycket väl kunna vara det. Jag såg polkadotbotior idag och de såg ut som våra. Det konstiga är bara att vare sig man söker på kubotai eller histrionica på bilder på google så får man fram botior som alla ser väldigt olika ut. Det verkar vara en röra alltsammans. En del polkadotbotior jag hittar är precis som våra tre små, andra är inte alls lika! Men visst är de söta! Oavsett vad de nu är...

        Kommentar

        • Leonard
          • January 2006
          • 2352

          #5
          jag såg dom på Hornbach, och jag tror faktiskt att det är Botia histrionica.
          18år. . . . . .<¨,)))--{
          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av Leonard
            jag såg dom på Hornbach, och jag tror faktiskt att det är Botia histrionica.
            Jag har suttit här och studerat bilder, och jag tror också det. Men frågan är ändå hur det kommer sig att samma art kan se olika ut? Alltså t ex både kan ha ljusa fläckar i det svarta och vara utan fläckar? Kan det vara så?

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              Det finns säkert många bilder på google som är tagna på t ex Botia kubotia, fast som egentligen är Botia histrionica (som ägarna inte visste), lite luddig förklaring det blev nu av mig Du förstår säkert.
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • rebecka_o
                • December 2006
                • 348

                #8
                Vågar mig på att bifoga två mycket amatörmässiga suddiga foton, där man ser två av botiorna på varje bild. Kanske någon kan se vad det är för botia/botior?¨

                http://i121.photobucket.com/albums/o...24164a1ec3.jpg
                http://i121.photobucket.com/albums/o...ce76e11167.jpg
                Senast redigerad av rebecka_o; 09 January 2007, 16:23.

                Kommentar

                • botia danio
                  • January 2007
                  • 86

                  #9
                  Ursprungligen postat av rebecka_o
                  Jo de där tre små vi har skulle mycket väl kunna vara det. Jag såg polkadotbotior idag och de såg ut som våra. Det konstiga är bara att vare sig man söker på kubotai eller histrionica på bilder på google så får man fram botior som alla ser väldigt olika ut. Det verkar vara en röra alltsammans. En del polkadotbotior jag hittar är precis som våra tre små, andra är inte alls lika! Men visst är de söta! Oavsett vad de nu är...


                  Jo jag köpte mina som Botia Dario (Bengalbotia) men dom ser ut som dina.

                  Verkar vara en röra de här me Botior
                  Goby, Indiska glasmalar.
                  och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                  I ett annat akvarium 3 guppy

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Rebecka o!! Kollade på dina två bilder och de ser faktiskt ut att vara två olika botior,den ena ser ut som en histri och den andra som en polka...men så såg mina ut när jag köpte dom,de var jätteolika och allt eftersom de växte så fick de små gråa prickar i de svarta banden och nu har alla mina 4a botior såna gråa fält och prickar i det svarta...de svarta banden kan växa in i varann med, så bli inte förvånad om din histi...helt plötsligt blir en polkadot!!

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Oj... ja det är en röra alltihop... jag tror jag lämnar det därhän ett litet tag.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...