En liten fråga angående praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonais
    • September 2006
    • 70

    En liten fråga angående praktbotior

    Jag har 5st praktbotior 5-7cm i ett 180 liters kar problemet nu är att dom förstör mina växter hugger massa hål på dom och när det växer ut nya skott så är dom där och förstör direkt.
    Finns det nåt man kan göra åt saken jag matar dom rikligt så det kan ju knappast vara hunger som e problemet
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du eller har haft sniglar i karet?
    De gillar att smacka till dessa och om sniglarna då sitter på tex ett blad så blir det ofta ett hål där.
    Annars är det bara till att lämna tillbaka dem till affären eller köpa plastväxter .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jonais
      • September 2006
      • 70

      #3
      Nej inga sniglar alls ..men finns det inte växter som dom låter bli då

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Anubias har lite tuffare blad, men jag vet inte om det hjälper mot botiornas rackartyg.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Har inte sett mina praktbotior, eller någon annan botia käka på växterna. Men har en del andra fiskar som gärna äter sallad.

          Mitt tips är att ge dem algtabletter, ärtor och andra grönsaker regelbundet, förhoppningsvis är det godare än vattenväxterna så att de fyller sitt salladsbehov med det istället.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Nikke84
            • August 2005
            • 180

            #6
            Mina praktbotior äter alla växter utom Anubias, Javaormbunke, javamossa, Valisinera (eller hur det stavas )
            Alla andra som jag har testat har blivit mat, men växter med så tjocka blad som möjligt rekomenderas.

            Lycka till...

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #7
              Min enslige praktbotiahunn får jevnlig grønnsaker (gulrøtter, kålrot og brokkoli), tablettmat (beregnet på eplesneiler) og flingfôr, og hun rører ikke plantene, selv om ikke plantene mine er av det mest hardføre slaget.

              Så mitt råd er at du prøver å gi dem mye variert kost, så blir de mer opptatt av det Dersom det er i matveien problemet ligger da...
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • birgitta-lundin
                • January 2006
                • 114

                #8
                vattenspikblad går dom inte på

                Kommentar

                • Nikke84
                  • August 2005
                  • 180

                  #9
                  Jag har nu ca 13-14 olika sorters foder till mina 15 praktbotier, och detta hjälper inte, de äter gladeligen växterna ändå...

                  Så hur många foder ska man då behöva mata med?

                  Jag matar dem ca 3 ggr om dagen ibland 4 så det är nog inte så att flera matningar heller sätter stopp för växtätandet...

                  Det är nog snarare så att det är individuellt, från fisk till fisk!

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Ursprungligen postat av birgitta-lundin
                    vattenspikblad går dom inte på
                    Joho...
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nikke84
                      Jag har nu ca 13-14 olika sorters foder till mina 15 praktbotier, och detta hjälper inte, de äter gladeligen växterna ändå...

                      Så hur många foder ska man då behöva mata med?

                      Jag matar dem ca 3 ggr om dagen ibland 4 så det är nog inte så att flera matningar heller sätter stopp för växtätandet...

                      Det är nog snarare så att det är individuellt, från fisk till fisk!

                      Er det ikke litt vel ofte å mate dem tre-fire ganger om dagen?? Hvor lang tid bruker de på å spise opp det du gir dem hver gang?
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • Nikke84
                        • August 2005
                        • 180

                        #12
                        när man har 15 st så går det rätt fort...

                        praktbotier växer bäst om de får mat flera gånger om dagen, upp till 5 ggr har jag hört.
                        Jag håller mig till 3 ggr, det är mer lagom.

                        Kommentar

                        • botia danio
                          • January 2007
                          • 86

                          #13
                          Jag har 2 små 3cm Bengalbotior och dom gör som Harar och Rådjur gnager på stammarna på svärdplanterna. Det finns fortfarande snigelsnäckor i akvariet. Har i flera dar plockat bort blad som flyter på ytan.. Vilka jäkla skadedjur va! Kanske ska prova med en del grönsaker
                          Goby, Indiska glasmalar.
                          och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                          I ett annat akvarium 3 guppy

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Kan det ha att göra med sysselsättning?

                            Jag har 4 stycken som simmar i ett 115L tillsammans med en ancistrus och sedan igår även en eldstjärt (från grannen efter att den misstänks ligga bakom guppimord). De väntar just nu på större lokaler som är på gång. Två är nära 15 cm, en ca 10 och en kring 7 cm. När de var mindre samsades de med ett antal andra fiskar och då hade jag aldrig problem med att de gav sig på växterna. Nu däremot sätter jag inte dit nya växter, ser konstant ut som att de har använt en kulspruta. Jag ger dem hemmagjord mat, varierat med både frysmat, tabletter, flingor och det sista jag provade blev riktigt uppskattat - ostron! Där hade de att göra ett tag (gjorde ett vattenbyte efteråt men pumpen gjorde vattnet klart på bara några minuter efter att jag plockat bort det sista, då såg de ganska mätta ut...). Jag förväntar mig (kanske förgäves?) att de lugnar ner sig i sitt nya hem när de får lite nya kamrater och lite mer plats. Uppenbarligen har de lugnat sig lite av att hålla koll på eldstjärten som de ändå verkar samsas ganska mycket med.

                            MVH

                            Sabina

                            p.s bifogar en bild där den äldsta botian vägrar släppa in någon annan på godbiten, i bakgrunden kan man ana sig till en misshandlad Javaormbunke...d.s
                            Bifogade filer
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

                              #15
                              Köpte några Praktbotior för 10 dagar sedan. Först idag fick jag se hur en fullvuxen P-botia ser ut!!!! 15 cm lång!!!!! En koloss i min smak. Platsar inte i mitt 54 liters någon längre tid. Visserligen små än /4cm/ men enligt zoo-affären skulle de inte bli större än 10 cm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...