En liten fråga angående praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #16
    Kan väl nämna att den äldsta praktbotian nu är kring 10 år gammal. Vad jag har förstått kan de bli mer än 30 cm fast detta är sällsynt i akvarium. Jag kan väl tänka mig att det är förknippat med både skötsel och akvariestorlek antar jag. Jag har även en gammal långsträckt pansarmal (M. thoracatum) som jag haft sedan jag bodde hos mina föräldrar och det är ungefär 14,5 år sedan...

    Jag kan ju tillägga att de spottade ut flingfodret de fick igår, antar att de hellre ville ha ostron som i förrgår. Gottegrisar...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Hmmm, jag har faktiskt aldrig sett mina praktbotior gnaga på växterna. Men kanske pysslar de med sådant på nätterna? För tidvis är det faktiskt ganska mycket avbitna blad (avbitna i bladstammen) som driver omkring, ett par ggr har t.o.m. blad från svärdplantorna blivit avbitna.

      Jag försöker att servera algtabletter och grönsaker av olika slag var dag. Men fiskar som biter av bladen de tycks ju inte äta (om det inte är de grövre fibrerna de är ute efter?). Men kanske är det som Sabina är inne på, att de behöver något att pyssla med..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #18
        jag har inte heller kommit på mina med att äta på växterna, men det kanske bara är en tidsfråga, ingen av dem har kommit över 10 cm än.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #19
          Om mina teorier, eller snarare förhoppningar, stämmer så borde det bli bättre när de får ett nytt hem. Jag återkommer med nya observationer så får vi väl se...
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Lycka till, skall bli kul att höra hur det går, men mina som jag hade för rätt länge sedan hade ingen smak för växter....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • botia danio
              • January 2007
              • 86

              #21
              Jag provade lite med Broccoli idag men det blev ingen hit. Botiorna var minst intresserade .. Guppiehonan var den enda som knapprade lite
              Goby, Indiska glasmalar.
              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
              I ett annat akvarium 3 guppy

              Kommentar

              • jonais
                • September 2006
                • 70

                #22
                Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.
                Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av jonais
                  Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.


                  Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken
                  Vilken variant av vallisneria var det? Ibland kan de vara lite "sköra" som nyetablerade, om det inte funkar med den varianten så skaffa JÄTTEVALLESNERIA som är robustare, eller Crinumlök som INTE brukar uppskattas av någon fisk, annars håller jag på att du borde testa ANUBIAS eller KÅLPLANTA/JAVAORMBUNKE......lycka till!
                  Förstår om du börjar förtvivla, kolla med någon akvarieförening om det är någon som skall rensa sina akvarier på växter så kan du testa nya växtarter till en lite lägre kosnad.....du kan ju också annonsera här på Z-pet´s köp&sälj.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #24
                    Jag vill inte att du skall tappa hoppet men mina (som jag tidigare skrivit hoppas jag de skall bli lugnare i sitt nya hem) skjuter gladeligen på crinumlök, vallisneria och anubias samt javaormbunke. Det jag har hos dem för tillfället nu är en sönderskjuten anubias, javaormbunke med kulsprutehål och javamossa. Javamossan kan de inte skjuta sönder ;-)

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #25
                      Ursprungligen postat av Malinitzi
                      men enligt zoo-affären skulle de inte bli större än 10 cm.
                      Om ni som är nyfikna inte tycker engelska är alltför besvärande så tycker jag att ni skall kika på denna sidan som jag varmt rekommenderar...



                      ...som sagt de blir stora och trivs i sällskap...

                      MVH

                      Sabina
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #26
                        sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • jonais
                          • September 2006
                          • 70

                          #27
                          Tack för alla råd får väl helt enkelt prova mig fram tills jag hittar nån växt dom inte saboterar.
                          Har för tillfället bara anubias och dom får va i fred men det blir lite tråkigt med en sorts växt bara.

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #28
                            Ursprungligen postat av Amaro
                            sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar
                            De skall få ett nytt akvarium, så de skall inte lämna huset. De skall få en större bostad och lite fler kompisar...

                            Jag skall limma om ett akvarium på ca 220L och därefter har jag ett 375L som skall limmas om och fixas tillbehör till. Praktbotiorna är helt klart mina favoriter i alla kategorier...

                            //Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #29
                              Tack för länken Sabina den är kanooon!
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              • Sabina
                                • January 2003
                                • 481

                                #30
                                Ursprungligen postat av Piscator
                                Tack för länken Sabina den är kanooon!
                                Varsågod, det var så lite så ;-)...

                                MVH

                                Sabina
                                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                                Kommentar

                                Arbetssätt...