Botia historica / historika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Botia historica / historika

    Är det någon som vet om den har något annat namn som vanligtvis används? De har den hos en handlare i Göteborg, men när jag nu gick in på nätet och tänkte läsa mera om den så hittar jag ingen info alls!

    Tack på förhand...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den heter Botia histrionica, inte historica. Jag vet inget svenskt namn på den, fast direktöversätter man från engelska blir det "burma-botia"
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Den heter Botia histrionica, inte historica. Jag vet inget svenskt namn på den, fast direktöversätter man från engelska blir det "burma-botia"
      Jo, när jag söker på histrionica så får jag ju plötsligt träffar på nätet! Så tack tack, nu lossnade det... Men jag är trots det rätt 100 på att det stod historica på deras lapp utanpå akvariet, jag skrev av bokstav för bokstav, men de har ju haft fel förr...

      När jag nu då sökte på histrionica istället så fann jag ett par andra sidor om botior, och det verkar vara en hel vetenskap. Det stod på en sida att historica och histrionica är synonymer till dario:

      Tout savoir sur les différentes espèces de poissons d’aquarium. On vous présente tous les détails des principales espèces de poissons les plus fréquentes


      På en annan sida stod är histrionica och dario två helt olika botior:



      Enligt en sida (har inte adressen kvar) var historica ett gammalt, ogiltigt, namn för botia dario.

      Alltså jag fattar ingenting, och nu sitter jag på jobbet så jag kan inte studera botian närmare, men när jag kommer hem får jag försöka jämföra med bilderna på nätet och se om det är en dario eller histrionica...

      Tack för ditt svar!
      Senast redigerad av rebecka_o; 17 December 2006, 03:15. Anledning: Fann mer info på nätet.

      Kommentar

      • rebecka_o
        • December 2006
        • 348

        #4
        ef
        Senast redigerad av rebecka_o; 17 December 2006, 03:16. Anledning: Råkat lägga dubbla inlägg...

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Botia dario och Botia histrionica är två olika arter. B. dario finns i Indien och B. histrionica i Myanmar (Burma).

          Kommentar

          Arbetssätt...