Vilken rasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Vilken rasbora?

    MIn lillasyster har ett litet gäng av något som jag tror är en rasbora, men jag kommer inte ihåg vad den hette när vi köpte den, och hittar den inte här på zoopet. den liknar dvärgrasboran, Boraras maculatus, men är mindre (de är ca 2 cm långa, och min syster har haft dem i minst 4-5 månader, de har inte växt sen de kom från affären), och teckningen är lite annorlunda, tex har den en väldigt skarp tydlig svart fläck på sidan, och är i övrigt röd/rosa. Någon som har en idee om vad det kan vara för liten prick (fisken alltså, inte teckningen )?
    222 liter Malawi
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Hmmm, jag tycker ändå det låter som en dvärgrasbora...
    Du har inget foto?
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Kolla på denna sidan om den finns med där.
      Denna webbplats är till salu! minifische.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, minifische.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

      Finns många kul minifiskar att hitta på den sidan
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • icejoy
        • August 2006
        • 593

        #4
        Det låter helt klart som boraras maculatus, jag har ett gäng sånna själv. Dom blir inte större än 2 cm. Jättesöta små varelser och roliga att titta på. Om man matar dom med artemia kommer den röda färgen fram ännu mer.
        ___________________________________________
        ___________________________________________
        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Men maculatus står det ju att de blir 4 cm?

          Jag tycker dessutom att den svara pricken inte är så framträdande på de bilder jag ahr sett.

          Guy, bra sida, den liknar mer Boraras spec. "South Thailand" el. Merah. (her deminte här framför mig...) i kroppsformen och teckningen, än maculatus...
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Det finns en liten en som heter Boraras micros. Den liknar maculatus men är en aning mindre. Jag trodde nog att det var en maculatus till jag fick se en hane i lekdräkt och där skilde det en del.
            Men maculatusen blir inte 4 cm, snarare 2 cm totalt, möjligen lite, lite till.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Pär J.
              • March 2002
              • 284

              #7
              Kanske kan det vara Boraras merah, just detta släkte har blommat upp de sista åren.
              Boraras brigittae, merah, micros, maculatus, uropthalmoides (eller likande stavning) och troligtvis någon spec också.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Underbara fiskar, allesammans. Fast uropthalmoides (stavning) är väldigt skygga.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  OFFTOPIC:
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Underbara fiskar, allesammans. Fast uropthalmoides (stavning) är väldigt skygga.
                  Jag håller med om detta. Bland de är dock Boraras briggitae min favorit

                  Hejhopp. R
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  Arbetssätt...