Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Fakta om Microrasbora sp galaxy

    Hej,

    jag undrar om det finns lite faka (erfarenheter) ut av Microrasbora sp galaxy här? Jag har köpt sex stycken och de går hos mig i ph8 och gh15. På nätet finns det väldig olika uppgifter. På engelskspråkiga foren pratar de om mjukt och lätt sur vatten och tyska foren sägs det tvärtom. Snarare hård och alkaliskt vatten.

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    har udu någon bild på karet hyr du har inrett o så? väldigt trevlig liten fisk
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Om du kan hålla dig så kommer en artikel på Practical Fishkeeping snart.

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        heheh - jag vet ... jag själv skulle nog KANSKE håller mig men jag vet inte om mina pärlhöns rasbora (tysk fantasi-handelsnamn) kan det...

        Hejhopp. R
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Ola Åhlander
          • May 2002
          • 213

          #5
          Problemet är att det lär dröja innan vi får reda på exakt var M. sp "Galaxy" kommer från. De som hittat den håller hårt på hemligheten om den exakta lokalen. Förståeligt, av rent ekonomiska skäl.

          Men man kan kanske få komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar.
          Anledningen till att tro att vattnet ska vara hårt och alkaliskt är att den snarlika Microrasbora erythromicron kommer från Inlésjön i Burma (Myanmar). Vattnet där har dessa vattenvärden och kan närmast liknas vid t.ex. Tanganyikavatten.
          Att M. sp. "Galaxy" också kommer från Inlésjön tror jag personligen är tveksamt, snarare någon bergsbäck/flod i norra Burma. De typiska vattenvärdena från sådana miljöer är ett klart, mjukt vatten med ungefär neutralt (6,5-7,5) pH, god syresättning och 20-25 grader.

          I så fall skulle ett akvarium med vanligt kranvatten (Stockholm), hyfsad cirkulation, täta regelbundna vattenbyten och utan doppvärmare vara perfekt, ganska enkelt att åstadkomma alltså. Men som sagt, bara en gissning..

          /Ola

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
            Problemet är att det lär dröja innan vi får reda på exakt var M. sp "Galaxy" kommer från. De som hittat den håller hårt på hemligheten om den exakta lokalen. Förståeligt, av rent ekonomiska skäl.

            Men man kan kanske få komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar.
            Anledningen till att tro att vattnet ska vara hårt och alkaliskt är att den snarlika Microrasbora erythromicron kommer från Inlésjön i Burma (Myanmar). Vattnet där har dessa vattenvärden och kan närmast liknas vid t.ex. Tanganyikavatten.
            Att M. sp. "Galaxy" också kommer från Inlésjön tror jag personligen är tveksamt, snarare någon bergsbäck/flod i norra Burma. De typiska vattenvärdena från sådana miljöer är ett klart, mjukt vatten med ungefär neutralt (6,5-7,5) pH, god syresättning och 20-25 grader.

            I så fall skulle ett akvarium med vanligt kranvatten (Stockholm), hyfsad cirkulation, täta regelbundna vattenbyten och utan doppvärmare vara perfekt, ganska enkelt att åstadkomma alltså. Men som sagt, bara en gissning..

            /Ola
            Den gissningen ligger rätt så nära vad de skrev i Practical Fishkeeping (de hade inga säkra siffror så dom bara rapporterade vad dom hötr). Dessutom skrev dom att det verkar vara en anpassningsbar fisk som trivs bra även i hårdare vatten.

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Åhlander
              ...Förståeligt, av rent ekonomiska skäl.
              Absolut... men de kan väl avslöja vattenparameter för fiskarnas skull åtminstone. Föresten vad kostar de här i Sverige (finns de i Tyresjö)?

              Hejhopp. Ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Ola Åhlander
                • May 2002
                • 213

                #8
                Ursprungligen postat av ralp
                Föresten vad kostar de här i Sverige (finns de i Tyresjö)?

                Hejhopp. Ralp
                Slutsålda i Tyresö för tillfället, men det kommer mer nästa vecka. Fast som sagt, på de flesta orter i landet borde det gå att be någon zoobutik att beställa hem. Att inte zoobutikerna har en fisk på lager som ingen har hört talas om, är så liten så den knappt syns och kostar runt 100-lappen (ungefär som i Lissabon alltså) är väl förlåtligt.

                /Ola

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Är det ingen som har en bild på dem brevid nånting, så att amn akn jämföra storleken?
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    #10
                    Mina är liiite större än Boraras maculatus (om det nu hjälper dig). 2,4 cm skulle jag tror.

                    Hejhopp. Ralf
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • Ola Åhlander
                      • May 2002
                      • 213

                      #11
                      För att se storleken: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...y%20size02.jpg

                      /Ola

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #12
                        Hahah - Ola - det skulle jag aldrig våga med mina - då gissade jag dock ganska bra

                        Vad matar du dina med (om man bortse från levande foder - vilket är lite för krånligt för mig just nu...)

                        Hejhopp. Ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • Ola Åhlander
                          • May 2002
                          • 213

                          #13
                          Ursprungligen postat av ralp
                          Hahah - Ola - det skulle jag aldrig våga med mina - då gissade jag dock ganska bra

                          Bilden är tagen med fisken i ett smalt fotoakvarium med en linjal tryckt mot bakrutan. Jag har alltså inte lagt fisken direkt på linjalen, även om det ser ut så. Det skulle jag nog inte heller våga.

                          Jag matar med olika torrfoder. Mest med skalade artemiaägg, vanligt flingfoder och Tetramin Diskusgranulat som jag smular. De äter bra, men inte från vare sig ytan eller botten, utan tar bara foder som flyter fritt i vattnet.

                          Jag har lyckats med konststycket att få fyra honor, så det blir till att komplettera med lite hanar nästa vecka. De verkar ju inte alltför svårodlade, så det är värt ett försök.

                          /Ola

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                            Jag har lyckats med konststycket att få fyra honor, så det blir till att komplettera med lite hanar nästa vecka. De verkar ju inte alltför svårodlade, så det är värt ett försök.
                            Du får reservar tre stycken till mig med. Jag gillar de här småttingar skarpt då de dels "klarar" mitt vatten mycket bättre än andra småfisk och dessutom verkar vara de första som gillar mitt minikar. Hittils kände jag mig alltid tvungen att släppa de till det stora karet eftersom jag fick dåligt samvete att titta på. Likt stora kattdjur i zoo. Alltid med näsan längs glasrutan. De här har sitt stora gömställe (javamossa) och så startar de små utflyckter...

                            Hur ser man könet? Jag tycker inte ser några större skillnader varken i färg eller beteende. De spänner sig ibland mot varandra. Och det är bara en som gömmer sig hela tiden. Jag har kanske fem hanar och en hona?

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Dom exemplar som kommer till Sverige, är dom vildfångade eller odlade? Ser dom alltså ut så här naturligt? Det är en av de vackraste småfirrar jag någonsin sett.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...