Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av mollsan
    Tack tack, jag har nu beställt till min lokala butik!
    Nämde detta för en kompis, som tror att det kan vara risk att de korsar sig med mina galaxys då jag tänkte ha dem tillsammans.
    Men inte är de så närbesläktade?
    Har inte haft dom ihop så jag vet inte - dock så de ju rätt närbesläktade så jag hade inte haft dom i samma akvarium. Dessutom liknar de varandra rätt mycket och rent estetiskt så passar de väl därför kanske inte så bra ihop.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mollsan
      • March 2010
      • 228

      Har bara sett dem på bild och blivit lite kär i fisken... Gillar verkligen dessa småfiskar!
      Har läst på flera engelska sidor att de kan gå rätt hårt åt räkor?!

      Eftersom jag inte tänkte till från början och inte kan ha dem där jag tänkte så har jag "bara" småkar med räkor lediga.
      Vet att tex galaxyn äter det som rymms i munnen (dvs kanske yngel) Men läst som sagt att dessa på nåt sätt ger sig på även större räkor...
      www.guppys.se
      Svenska GuppySällskapet
      Forum-Nybörjarinfo-Genetik

      Kommentar

      • tomwid
        • December 2010
        • 158

        Ursprungligen postat av mollsan
        Tack tack, jag har nu beställt till min lokala butik!
        Nämde detta för en kompis, som tror att det kan vara risk att de korsar sig med mina galaxys då jag tänkte ha dem tillsammans.
        Men inte är de så närbesläktade?
        Jodå, de kan korsa sig och bastarderna blir mindre tilltalande. Detta står i boken "Danios and Devarios" av Peter W. Cottle.
        Senast redigerad av tomwid; 07 April 2011, 10:16.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av mollsan
          Har bara sett dem på bild och blivit lite kär i fisken... Gillar verkligen dessa småfiskar!
          Har läst på flera engelska sidor att de kan gå rätt hårt åt räkor?!

          Eftersom jag inte tänkte till från början och inte kan ha dem där jag tänkte så har jag "bara" småkar med räkor lediga.
          Vet att tex galaxyn äter det som rymms i munnen (dvs kanske yngel) Men läst som sagt att dessa på nåt sätt ger sig på även större räkor...
          Nja, alla fiskar tar små räkor så det gäller att ha gott om gömställen i akvariet (t.ex. mossor) om man har fiskar och räkor ihop och vill att många räkor skall överleva. Jag tror snarare att det är så att många tror att just dessa fiskar (pga att de så små) och därför inte förväntar sig att de skall röra räkorna överhuvudtaget och då skriver de om det
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Jag har ett 20-tal Galaxy tillsammans med bl.a chokladgurami, och det funkar bra. Hur det är med korsningsrisker vet jag inte, men det är väl kanske inte så bra att blanda dem med andra Danios (ja, de är Danios, trots att de brukar kallas Galaxyrasbora, tydligen är populärnamnet svårare att ändra än det gamla vetenskapliga, Microrasbora).
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...