Teleskogsljöjstjärt! hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 930309
    • May 2006
    • 27

    Teleskogsljöjstjärt! hjälp mig

    Jag fick igår en jätte söt teleskopsljöjstjärt av min storebrors tjej Han bor nu ensam i min skål, men jag tycker så synd om honom, så är det någon som har något förslag på vad man kan ha tillsammans med honom utan att det blr alldeles för trångt? Jag har ett stort akvarium också, fast där med tropiska sötvattensfiskar.. men jag tror ju inte att han kan bo där? :S

    Jag ska snygga till i hans hem sedan med svart sand

    p.s någon som har förslag på namn till honom?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Bättre den får vara i ett stort (hur stort) akvarium med tropiska fiskar än att vara ensam.
    Slöjstjärten är sociala (stimfisk) fiskar och vill helst vara fler.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Vad har du för fiskar i ditt stora akvarium ?
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        tja, till att börja med så är det olagligt med fisk i skål! Guldfiskar behöver ett akvarium på 250 liter och Slöjstjärtar som är framavlade och mindre behöver minst 200 liter!! Tror även det är olagligt med Teleskåpslöjstjärt också.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Varför skulle det vara olagligt med teleskopslöjstjärtar? Alla säljer dem ju och jag har aldrig hört om någon djuraffär som blivit anmälda för det.
          Därmot har du rätt i att det klassas som djurplågeri att ha dem i skål, men det är kundens ansvar..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av 930309
            Jag fick igår en jätte söt teleskopsljöjstjärt av min storebrors tjej Han bor nu ensam i min skål, men jag tycker så synd om honom, så är det någon som har något förslag på vad man kan ha tillsammans med honom utan att det blr alldeles för trångt? Jag har ett stort akvarium också, fast där med tropiska sötvattensfiskar.. men jag tror ju inte att han kan bo där? :S

            Jag ska snygga till i hans hem sedan med svart sand

            p.s någon som har förslag på namn till honom?
            Du har helt rätt, Det är synd om honom/henne och det är du som kan ändra på det genom att befria den från skålen och låta den bo med andra slöjstjärtar i ett stort akvarium!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              tja, till att börja med så är det olagligt med fisk i skål! Guldfiskar behöver ett akvarium på 250 liter och Slöjstjärtar som är framavlade och mindre behöver minst 200 liter!! Tror även det är olagligt med Teleskåpslöjstjärt också.
              Nej det är inte olagligt att hålla fisk i en skål
              Nej det är inte olagligt med teleskopslöjstjärt
              Därmot har du rätt i att det klassas som djurplågeri att ha dem i skål, men det är kundens ansvar..
              Nej det klassas inte som djurplågeri

              Varför hittar ni på en massa saker?

              Jag tycker däremot att din slöjstjärt förtjänar ett liv i en större vattenbehållare och du skall definitivt inte släppa ner fler fiskar till den i skålen. Detta förutsatt att skålen är liten (10-20 lter) - finns också skålar på uppåt 100 liter som är betydligt bättre
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                vad jag förstått så är det iallafall förbjudet att affärer säljer dessa "guldfisk skålar"
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  vad jag förstått så är det iallafall förbjudet att affärer säljer dessa "guldfisk skålar"
                  Nej det är det inte - var får ni allt ifrån

                  Däremot så kommer det en del lagar nästa år (1/9) som bl.a. tar upp en del om guldfiskskålar - exakt hur den kommer att lyda återstår dock att se.

                  PS. Jag är faktiskt rätt hyfsat insatt i lagarna - bl.a. så har jag i helgen hållit i en utbildning för 47 akvarieahandlare och då bl.a. hållit föredrag om vilka lagar som gäller för dom så jag är som sagt hyfsat insatt i vad som gäller.
                  Dock kan jag ändå självklart ha fel ibland, men jag är ändå rätt påläst om man säger så. Jag har dock svårt att förstå varför det alltid på nätet skall fantiseras ihop så mycket om vilka regler som gäller.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    var får ni allt ifrån
                    Nej det klassas inte som djurplågeri
                    Eh, djurskyddslagen kanske?

                    "§ Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
                    § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet"

                    Det är knappast möjligt i en skål om du frågar mig.

                    Kommentar

                    • BMoor
                      • November 2006
                      • 12

                      #11
                      Jag har en stor orange-röd slöjstjärt (liknar en stor guldfisk, fast har en slöjstjärt) som bor tillsammans med de andra fiskarna i vårat akvarium. Den verkar trivas bra. Från början kom den ifrån en som inte gjort rent akvariet på flera år!!! Så vårt akvarium är rena himmelriket för den mot hur den hade det innan. Det börjar iof. bli trångt i akvariet (har ett på 222 l.) men ska ordna till ett till akvarium, där den kan få sällskap utav mina black moor och därmed få större yta att simma på. Har sett att massor av djuraffärer har sk. "Guldfisk-skålar" till salu, man får väl bara hoppas att affärerna informerar om olämpligheten med att ha fiskar i en sån!
                      Förresten...vad är en "Teleskopslöjstjärt" för fisk, kan det vara Black Moor som avses?
                      Senast redigerad av BMoor; 20 November 2006, 14:08.

                      Kommentar

                      • Insomniac
                        • December 2004
                        • 310

                        #12
                        Moor och teleskop är inte samma sak, men de ser likadana ut (lika många fenor, utstående ögon). Enda skillnaden är färgen. Moor är endast i svart och teleskop är alla övriga färger.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Men en Black Moor är en svart Teleskopslöjstjärt, köper du den som Teleskopslöjstjärt i butiken kan även andra Slöjstjärtar ha varit med i leken och får den yngel kan det bli flera olika varianter.
                          Moor ska vara en "ren" variant som ska lämna flest yngel som är Moor.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • martal
                            • May 2004
                            • 618

                            #14
                            Hej
                            Ständigt dessa diskussioner.
                            Gång efter annan kommer det frågor om slöjstjärt i "guldfiskskål!!
                            Vad jag vet finns inte djurskyddsmyndigheten kvar(nerlagd).!!
                            Men innan dess var förbudet att det var olagligt för djuraffär att annonsera om guldfiskskål och guldfisk(tillsammans.
                            Det säljs fortfarande guldfiskskålar och det är en skam för alla djuraffärer som säljer guldfiskskålar.
                            Senast redigerad av martal; 20 November 2006, 21:09.
                            Det här behöver du veta
                            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                            Kommentar

                            • 930309
                              • May 2006
                              • 27

                              #15
                              Ursprungligen postat av albjohn
                              Vad har du för fiskar i ditt stora akvarium ?
                              där han jag en stor scalare på 15 cm, två paletteciklider(bebisar) vtå rubinguramisar, två månskensguramisar, sex neontetror, en blågurami, två grodor, en gul liten snäcka och en ancistrus.

                              Kan en kallsötvattenfisk verkligen vara bland tropiskasötvattenfiskar? :S

                              Kommentar

                              Arbetssätt...