Behöver lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k0n
    • October 2006
    • 48

    Behöver lite hjälp

    Jag fick 2 st guldfiskar nu i helgas av min faster. Och hon tog inte riktigt reda på allt som man kan behöva veta.
    Så om jag kan få lite enkla tips hur man kan ta hand om dem så vore det jätte bra. Det är sådan guldfiskar man kan ha 1 en vanlig 7l burk/skål.
    Det jag vill veta mest om är väl städningen av skålen.

    MvH Henrik
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Du kan inte har 2 guldfiskar i en skål på 7 liter. Köp ett "riktigt" akvarie på mint 100 liter med pump och filter och allt sånt.

    Har du inte möjlighet till detta så lämna tillbaka fiskarna till affären.

    Kommentar

    • k0n
      • October 2006
      • 48

      #3
      Men det är inte sådan där stora fiskar utan små.
      De kommer inte att bli mycket större.
      Så tror inte jag att om det inte gick så skulle den de i butik sälja det till henne. Hon köpte dem på Bromma Zoo Marknad

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        De är små nu ja....

        Hur vet du att de inte blir större? Det finns egentligen inga fiskar alls du kan ha i 7 liter. Affärerna säljer utan att alltid ha så klart för sig vad som är bäst för fiskarna.

        Kommentar

        • k0n
          • October 2006
          • 48

          #5
          Läste nyss någon stans att det ska var 1l vatten per cm guldfisk.
          T.ex 2st 3cm = 6l vatten.

          Men är du säker på att det inte finns någon sorts guld fisk som inte blir mycket större än så.

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Ursprungligen postat av mohlin
            Affärerna säljer utan att alltid ha så klart för sig vad som är bäst för fiskarna.
            Dom flesta vet nog vad som är bäst för fiskarna. Jag tror folk alltför ofta underskattar kunskapen hos personalen i fiskaffärer. Däremot kan det vara så att många små affärsägare behöver tänka på att hyran och elen skall betalas i slutet av månaden och därför säljer det som folk vill ha och som dom tjänar bra pengar på.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • k0n
              • October 2006
              • 48

              #7
              Jag är på Långås om butikerna, och Bromma Zoo Marknad är inte direkt en liten affär.
              Så har jag sett ett inlägg på ett annat ställe att en hade haft fiskar i 1 skål och hade mått jätte bra. Så skålar är nog lite underskattat.

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Gå in och titta i alla diskussioner som finns här på forumet om Guldfiskar, så ändrar du dig nog. Det är inte själva skålen som är problemet, det är storleken på den. Guldfiskar - har jag lärt mig här på forumet - behöver ca 50 liter vatten per fisk för att må bra. De smutsar tydligen ner rätt ordentligt.


                Långlås: Det känns bättre att skriva att de kanske inte har så klart för sig, än att de skiter i det....

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av k0n
                  Jag är på Långås om butikerna, och Bromma Zoo Marknad är inte direkt en liten affär.
                  Så har jag sett ett inlägg på ett annat ställe att en hade haft fiskar i 1 skål och hade mått jätte bra. Så skålar är nog lite underskattat.
                  Om du nu tycker att det går bra, vad gör du kvar här? Vi säger att det inte alls kommer att gå bra (jag vet själv av personlig erfarenhet, och då hade jag ändå bara en fisk och mer än 7 liter) men du säger ju emot hela tiden.
                  Ska man gå efter din standard så kan man också säga att det inte är några problem att hålla en delfin i ett badkar. Visst går det, men delfinen kommer inte att leva särskilt länge, den kommer att växa fel, och den kommer inte alls att må bra.
                  Minst 50 liter per fisk, så är det bara, vare sig de är små eller ej. Tycker du inte om den sanningen så lämna tillbaks dem.
                  Men du gör ju som du vill (tydligen), så du får själv se hur det går. Synd om fiskarna bara som kommer att lida pga. din dumhet..
                  Senast redigerad av Insomniac; 16 October 2006, 16:38.

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #10
                    kika här:

                    Guldfisk

                    Inte ens 50 liter per fisk säger riktigt hur mycket man ska ha som minst.
                    Minst 250 liter till att börja med, sen kan du ha 50 liter per fisk. Det är trots allt en fisk som blir 30 cm stor!!
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Långås
                      • December 2005
                      • 1368

                      #11
                      Jag försöker vara tydligare denna gång. Guldfisk i 7 liters skål = säker och plågsam död. Budskapet i mitt tidigare inlägg var att det kanske inte är av okunskap de säljer guldfiskskålar utan att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.

                      Jag ser två anledningar till att det inte går:

                      1. Vattenkvalitet. Det är oerhört svårt att hålla en biologisk balans i så lite vattenvolym.
                      2. Naturligt beteende. Guldfiskar har i naturen ett beteende som gör att det inte lämpar sig att stänga in dom i så liten vattenvolym.

                      Så även om du mot förmodan skulle klara punkt 1 och får dom att överleva så kommer du ändå inte att få lyckliga fiskar.

                      Men, ovanstående visste varken du eller din kära moster så det är ju inte mycket att göra åt. Det jag tycker du skall göra är att:

                      1. Lämna tillbaks fiskarna och skålen där ni köpt dem.
                      2. Kolla om de inte har något akvarium som är iaf 54 liter, eller gärna 100 liter.
                      2.5 Om ovanstående är för dyrt, kolla blocket efter billiga begagnade akvarium
                      3. Tacka din moster för att hon ledde in dig på akvarie hobbyn
                      4. Fortsätta skriva om hur det går och fråga om allt du undrar.

                      Ett stort lycka till!
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Lyssna nu på oss k0n. För fiskarnas skull.

                        Kommentar

                        • Ivandrago
                          • October 2006
                          • 46

                          #13
                          Är det kanske så att du har fått två stycken SLÖJDSKJÄRTAR och inte 2 stycken guldfiskar, för det är faktist en skillnad på dess. En slöjskärt behöver 7 liter på fisk (7liter/fisk) så din burk/skål är tillräckligt stor för en utav dem. Så för fiskarnas bästa så fixar du dig en skål eller ett rektangulärt akvarium på minst 20 liter så kommer dina slöjdskjärtar att trivas. Dock behöver du naturtroget grus och kanske en liten växt som de kan gömma sig bakom, leka vid och även knapra lite på. Köp speciell mat anpassat för dessa (fråga i din närmasta djuraffär) och köp även sånt du har i skålen för att stabilisera klorhalten (fråga i närmasta djuraffär).

                          Jag har själv tre utav denna vackra fisk och de mår kanon!

                          Lycka till

                          Kommentar

                          • Långås
                            • December 2005
                            • 1368

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ivandrago
                            Är det kanske så att du har fått två stycken SLÖJDSKJÄRTAR och inte 2 stycken guldfiskar, för det är faktist en skillnad på dess. En slöjskärt behöver 7 liter på fisk (7liter/fisk) så din burk/skål är tillräckligt stor för en utav dem. Så för fiskarnas bästa så fixar du dig en skål eller ett rektangulärt akvarium på minst 20 liter så kommer dina slöjdskjärtar att trivas. Dock behöver du naturtroget grus och kanske en liten växt som de kan gömma sig bakom, leka vid och även knapra lite på. Köp speciell mat anpassat för dessa (fråga i din närmasta djuraffär) och köp även sånt du har i skålen för att stabilisera klorhalten (fråga i närmasta djuraffär).

                            Jag har själv tre utav denna vackra fisk och de mår kanon!

                            Lycka till
                            Är slöjdstjärt är något man gjort på träslöjden? Hmm jag fick inte göra något så kul där

                            Sorry, Kunde inte låta bli. För att vara lite mer seriös, kan du visa mig en länk till den slöjstjärt du anser klara sig i 7L/fisk?
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • Ivandrago
                              • October 2006
                              • 46

                              #15
                              Varför är du bara ute efter att "hoppa på" människor?
                              Och vad är det som gör dig till expert på slöjdskjärtar?
                              Jag har nämligen tre själv och vet vad jag pratar om. Jag har mina tre i ett akvarium på 50 liter och det mår alldeles utmärkt. Förut hade jag tre stycken i en glasskål på 22 liter och det duger gott! Jag har pratat med tre stycken djuraffärer och jag tror de vet mer än vad du gör!

                              Guldfiskar däremot är mycket mycket större och behöver mer utrymme, men de hör hemma i dammar.

                              Så lägg av med det du håller på med!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...