Silverhaj som lägger rom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Silverhaj som lägger rom!

    Hej!
    Fick igår äran att bevittna när en av mina silverhajar spred rom omkring sig. Först trodde jag att hon bajsade sand, men när jag tittade lite närmare så var dom nästan genomskinliga. Jättesmå, syntes inte när de landade i sanden.

    Nu till min fråga. Hur tar man hand om rommen? Har ingen erfarenhet av odling. Silverhajen är ju inte odlad tidigare så det skulle ju vara spännande att ta hand om rommen (om det kommer igen)... Har massa andra fiskar i akvariet så det är väll inte så troligt att denna omgångs rom klarar sig, men jag ska hålla ögonen öppna efter yngel.

    Det är ju kul nu att veta vilken som är en hona iallafall. Hon är ca 20cm. Var så tjock att jag trodde hon skulle dö men hon klarade sig, måste ha lagt resten under natten för nu är hon som vanligt.

    Nån som har nån ide på vad jag ska göra?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Var hon ensam är rommen inte befruktad. Rommen måste befruktas vid läggningen av en hane.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Antar att rommen är borta nu oavsett om det var någon hane inblandad eller inte. Om det finns rom kvar eller om du ser när det händer igen så ta ut rommen, till exempel med en hävertslang.

      Kommentar

      • Azeah
        • October 2005
        • 266

        #4
        Hon är definitivt inte ensam, bor med 10 andra hajar i storlek mellan 20-40cm. Så någon av dom måste ju vara en hane.

        Så silverhajens rom befruktas efter att hon har lagt dom (som scalarer?) men dom spreds ju ut över hela botten. Inte bland/på växter eller sten... Hur skulle han kunna hitta dom....?

        Hävertslang...aa smart... Och så sätter jag dom i en annan tom burk? Vad gör jag sen?

        P.s. Hon fortsatte sprida rom dagen efter oxå, inte lika mycket men ändå. F*n att jag går på kryckor. Når ju inte ner i karet. D.s.
        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Skulle tagit en massa kort på hela äggläggandet, det hade varit kul att se om det är möjligt
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Skulle tagit en massa kort på hela äggläggandet, det hade varit kul att se om det är möjligt
            En bra idé, men det är så svårt att få bra bilder. Blir ju suddigt och fult. Men jag får försöka "nästa" gång.
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • Azeah
              • October 2005
              • 266

              #7
              Men hur sköter man om rommen? Om jag skulle lyckas plocka upp en del, vad gör jag sen? Har dom i ett eget kar, med? Bara liggande på botten utan sand?
              med cirkulation och värmare? hur länge?
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                finns nog inga dokumenterade fall av silverhajsodling
                jag skulle ha plockat upp rommen och lagt den i eget akvarium med tillräcklig cirkulation så rommen inte möglar
                det bör nog vara ett luftdrivet filter tror jag det heter. när mina guramis lekte använde jag mig av s.k. billifilter på pwss.se, i de filtrerna kan inte ynglena sugas in om du förstår vad jag menar!
                förresten vore det kul om man kunde se bilder på ditt gigantiska akvarium
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Azeah
                  • October 2005
                  • 266

                  #9
                  Okej, tack för svaret. Jag ska försöka med det. Bild?...hm...får försöka med det oxå... Tack igen!
                  1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Befrukningen hos de allra flesta karpartade fiskar sker samtidigt som äggläggningen, (jag kan inte komma på några undantag just nu iaf) de avger ägg och mjölke samtidigt på samma plats, de har alltså könsöppningarna mycket nära varandra vid äggläggning och befruktning. Om din hona simmade omkring själv och spred rom och de andra silverhajarna verkade relativt oberörda så var rommen med största sannolikhet obefruktad.

                    Om du får en riktig lek med befruktning så tycker jag verkligen du ska försöka ta hand om rommen, hur du gör det kan du sluta dig till från i princip vilken trovärdig odlingsbeskrivning som helst som behandlar någon karpartad fisk, grundprincipen är alltid densamma, ynglen borde vara stora nog att äta nyckläkt artemia, jag skulle även prova med vinägermikro och vanlig mikro.

                    Kommentar

                    • Azeah
                      • October 2005
                      • 266

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Befrukningen hos de allra flesta karpartade fiskar sker samtidigt som äggläggningen, (jag kan inte komma på några undantag just nu iaf) de avger ägg och mjölke samtidigt på samma plats, de har alltså könsöppningarna mycket nära varandra vid äggläggning och befruktning. Om din hona simmade omkring själv och spred rom och de andra silverhajarna verkade relativt oberörda så var rommen med största sannolikhet obefruktad.

                      Om du får en riktig lek med befruktning så tycker jag verkligen du ska försöka ta hand om rommen, hur du gör det kan du sluta dig till från i princip vilken trovärdig odlingsbeskrivning som helst som behandlar någon karpartad fisk, grundprincipen är alltid densamma, ynglen borde vara stora nog att äta nyckläkt artemia, jag skulle även prova med vinägermikro och vanlig mikro.
                      Aha... tack för det mycket givande inlägget... Tack tack...
                      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...