Specialdesignat kar för Praktbotier!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    Specialdesignat kar för Praktbotier!

    Hejsan!
    Ska bygga om mitt kar till ett som bara är till för praktbotier, behöver hjälp och information.

    Jag tänte låna lite grus/sand från en å uppe i skogen, så man får den där "flodkänslan".

    Tänkte har rätt bra cirkulation, har två pumpar just nu som tillsammans flyttar runt 2200 liter/h. Funderar även på att skaffa ett ytterfilter för att få bra rening, har tyvärr bara innefilter nu.

    Vill gärna ha information eller länkar till hur praktbotierna lever i det fria, men jag har hittar bara hur man ska hålla dem i akravier, detta kan jag redan rätt mycket om. Men finns det ingen sida som beskriver eller visar med bilder hur det ser ut där de lever i fritt tillsånd?

    Vad kan man mer göra för de små gynnarna för att det ska bli så perfekt som möjligt och mest likt deras naturliga miljö. Det är detta jag kommer att eftersträva.

    Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig med detta!
    MVH
    Niklas
  • Nikke84
    • August 2005
    • 180

    #2
    Ingen som har en länk eller information om hur de lever i det vilda?

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      #3
      En numera nästan klassisk länk med allt man behöver veta om praktbotian:


      Kommentar

      • Nikke84
        • August 2005
        • 180

        #4
        Jag har läst den ett par gånger, men jag har inte fått fram hur det ser ut där de lever. Kanske inte är någon som har undersökt eller dokuenterat det närmre...
        Men jag tycker att det skulle finnas bilder på hur deras naturliga floder ser ut då det är en så pass vanlig akvariefisk.
        Men jag får väl helt enkelt använda min fantasi, köra på mycket filtrering och mycket cikulation så trivs de säkert, och så tar jag det som ser snyggast ut.

        Men om det är någon som hittar en länk med bilder på hur floderna i sumatra ser ut så får ni gärna skicka den till mig.

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #5
          Många använder ju bamburör till terrarier, kan man använda dessa i akvarier eller ruttnar bambu om man har dessa i akvarier?

          Kan man använda något annat, ex avloppsrör eller liknande?
          Är dessa giftiga, utfällningar osv.?

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Bambu tar väl slut nån gång, men det gör alla rötter och grenar. Det tar olika många år.

            Som Ola Åhlander (författare till botia-texten) påpekat på annat håll: rinnande vatten ser i stort sett likadant ut var på jorden det råkar finnas. Gå ut och titta på rinnande vatten där du bor.

            Eftersom praktbotian lekvandrar, hinner den se många olika biotoper under sitt liv (ja, utom i ett akvarium då...). Jag har sett en plats där det fanns Botia birdi. Det är inte säkert att den var typisk, men den liknande de platser där Corydoras brukar vara vanliga (om vi får kasta oss mellan världsdelarna), alltså botten med sand och ganska strömt. Botia birdi hittade vi inte i riktig fors bland kullersten och block, men det är troligt att praktbotian leker på sådana ställen.

            Kommentar

            • Nikke84
              • August 2005
              • 180

              #7
              okej... tack så mycket.
              Ska upp i urskogen i helgen och kika lite, kanske lånar nått därifrån också,
              t ex sand o nån sten...
              MVH
              Niklas

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av sockerconny
                En numera nästan klassisk länk med allt man behöver veta om praktbotian:

                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...praktbotia.htm
                Det vore kul om Ola Åhlander, kunde komplettera artikeln med vad som hänt sedan 2004 eller berätta i en ny artikel.

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #9
                  Här finns lite mer beskrivningar om den naturliga miljön som botiorna lever i. Håller med om att det skulle vara spännande att höra om hur det gick med odlingsförsöket i beskrivningen.
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Nikke84
                    • August 2005
                    • 180

                    #10
                    Tack så mycket... det var nått sånt jag letade efter.

                    Nu är karet visserligen redan igång och jag är rätt nöjd nu... men det är ju bra att se om man kan ändra på något.

                    MVH
                    Niklas

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Hade vart kul att se en bild på ditt akvarium!
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • Nikke84
                        • August 2005
                        • 180

                        #12
                        Hejsan!

                        Här är några bilder på det, var svårt att ta någon bra bild.
                        På bilderna är det för mycket växter, men jag hade inte hjärta att slänga de jag hade... kommer att bli mindre senare när jag har gallrat.
                        Sen är jag inte klar med inredningen heller, grusen är jag nöjd med.
                        Till vänster i karet har jag en cirkulationspump som fungerar bra rent funktionsmässigt, och praktbotierna giller den. Men den låter alldeles för mycket, så jag ska gå tillbaka med den idag o se om de har någon annan modell som har lite högre kvalitet.
                        Jag har en Eheim 2224 som sköter reningen, och en Fluval 4+ som sitter bakom bagrunden och sköter ytcirkulationen framför bakgrunden.



                        Kommer fler allteftersom...

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #13
                          Snyggt! Behåll växterna!

                          Det är problemet med biotop-akvarium tycker jag, skillnaden mellan ett akvarium och en verklig miljö är väl just mängden och variationen av växter. Skulle man slaviskt gå på hur den verkliga miljön såg ut skulle det bli ett ganska tråkigt akvarium att kolla på, eller?
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • Nikke84
                            • August 2005
                            • 180

                            #14
                            Mmm du har säkert rätt... jag ska bara få växterna att trivas. Det gör de inte hundra just nu. Men jag håller på att försöka göda rätt... så det kommer nog snart.

                            Funderar på att byta ut kardinalerna till nån asiatisk stimfisk, men jag hittar inga som är lika fina, dessa kardinalerna som jag har nu köpte jag när de var 1 cm stora och nu är de fullvuxna och hur färgstarka som hellst. Man tittar i akvariebutikerna men där får man ingen bra jämförelse färgmessigt då de alltid är bleka i den sterrade miljön.

                            Har du något alternativ till kardinalerna, dessa passa tyvärr inte färgmessigt, eller biotopsmässigt.

                            Kommentar

                            • Tastyfish
                              • February 2005
                              • 1761

                              #15



                              vet inte om du har särskilt stor nytta för den
                              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                              Måste skaffa mig fler djur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...