Dvärgkardinaler - bara ett yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    Dvärgkardinaler - bara ett yngel?

    Har ett 25 liters med 2 par dvärgkardinaler sedan början av sommaren. De hade ett simmande yngel innan värmeböljan, men det har jag inte sett till sedan dess, och inga nya yngel har jag sett heller. Tålde de inte värmeböljan? Det vart säkert närmare 30 grader de varmaste dagarna... Eller skall jag vänta mig att de börjar yngla av sig igen snart? Funderar på att inhandla 2 par till så det inte ser så tomt ut i akvariet...

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Vi talar om Tanichthys micagemmae?

    Jag matade kontinuerligt med levande Artemia, men jag fick bara yngel periodvis. Ibland hände inget på flera månader, och sedan blev de många på kort tid.

    Och när dom tycker att det börjar bli för trångt så blir det inga fler yngel. Om dom slutar reproducera sig eller om predationstrycket på ynglen blir för stort vet jag inte.

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Vi talar om Tanichthys micagemmae?

      Jag matade kontinuerligt med levande Artemia, men jag fick bara yngel periodvis. Ibland hände inget på flera månader, och sedan blev de många på kort tid.

      Och när dom tycker att det börjar bli för trångt så blir det inga fler yngel. Om dom slutar reproducera sig eller om predationstrycket på ynglen blir för stort vet jag inte.
      Japp, Tanichthys micagemmae!

      De är 4 st (2 par) på 25 liter, helt ensamma... De har fått nykläckt artemia mest, och lite Grindal, men äter även lite annat numera, dock fortfarande mest artemia.

      Jaha, så jag bör bara vänta då? Tänkte om jag skaffade några till (ser lite tomt ut i det akvariet), eller nåt?

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Det är nog bara att vänta.

        Jag prövade även att ha micagemmae tillsammans med vuxna påfåglar - det gick bra, men då fick jag inga yngel. Vet inte varför, kanske hade jag inte tålamod att vänta tillräckligt länge.

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Det är nog bara att vänta.

          Jag prövade även att ha micagemmae tillsammans med vuxna påfåglar - det gick bra, men då fick jag inga yngel. Vet inte varför, kanske hade jag inte tålamod att vänta tillräckligt länge.
          Då väntar jag :-)

          Men de kanske får sällskap av ett par till, då akvariet ser så himla tomt ut :-)

          Mina var vildfångade, har det nån betydelse?

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av Matsvin
            Då väntar jag :-)

            Men de kanske får sällskap av ett par till, då akvariet ser så himla tomt ut :-)

            Mina var vildfångade, har det nån betydelse?

            /Matsvin.
            De blir säkert tryggare i grupp. Kanske går det fortare?

            Om dom är vildfångade - om dom nu är det - spelar knappast någon roll.

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              De blir säkert tryggare i grupp. Kanske går det fortare?

              Om dom är vildfångade - om dom nu är det - spelar knappast någon roll.
              Tack!

              Då blir det några till då :-)

              Tror de är vildfångade, för jag köpte dem som vildfångade på Södermalms Akvarieaffär, och han som har den verkar otroligt duktig på akvarier och fiskar :-)

              Så jag går tillbaks dit o köper några till snart (o några fler dvärgsvärdbärare, de är så fina!)

              /Matsvin.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag tippar de är "vildfångade". Dvs det är vilda fiskar, men inte från Vietnam, utan ur en förvildad population nånstans i Kina eller Thailand.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #9
                  Jag skaffade 2 par till, så nu är det 4 par dvärgkardinaler, och idag såg jag återigen ett yngel :-) Detta är något äldre än det jag såg i somras då detta har antydan färg!! Det jag såg i somras var 100 % genomskinligt...

                  Jag skall se om jag ser några fler :-)

                  /Matsvin.
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...