Aggresiva Leoparddaions

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Aggresiva Leoparddaions

    Hej!

    Det värkar som mina 6st leopardanios har blivit lite mer aggresiva än vad de har varit tidigare.
    Jag har haft de i några månader och de har ju alltid varit livliga av sig men nu värkar det som hanarna jagar mina guppy hanar och biter i deras fenor, en av mina guppyhanar har mist sin guppy fena på ryggen nästan helt.
    Är det möjligt att det är mer aggresiva vid lek? Ena honan ser tjock ut som en tunna men jag har inte sett några ägg.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Ja, dom kan bli lite mer aggressiva vid lek, de är romspridare, äggen är ca 1 mm och helt genomskinliga, de äts upp i princip direkt i ett vanligt sällskapsakvarium. Leoparddanios, (som är en färgform av sebrafisk) leker mycket ofta om rätt förutsättningar ges. Men de brukar inte bli särskilt aggressiva mot andra fiskarter vid lek, du kan prova med att mata dem lite mer. Det skulle vara betydligt mer normalt om tigerbarberna är boven i dramat angående den stackars guppyfenan.

    Många stimfiskar brukar bli mindre besvärliga mot andra arter ju fler de är, du kan ju alltid prova att leka av dina leoparddanios, om du inte har några fiskar eller annat "animaliskt" i växtakvariet har du ju ett lysande tillfälle.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Håller med Erik. Revirhållande zebra/leoparddanios är aggressiva och jagar fisk, men jag har aldrig sett dem göra skada. Tigerbarber, däremot, äter ögon och fenor, och när tigerbarberna vuxit till sig kommer de säkert att börja döda och äta hela guppies (och troligen pygmépansarmalar också).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #4
        Okej men jag tror mer på Leoparddaniosarna för jag har inte sett att mina tiberbarbarer någonsin jagat någon av fiskarna.
        De gömmer sig oftast och mycket på grund av att de är så få.

        Däremot så har jag sett Leoparddaniosarna jaga dagligen guppysarna dock aldrig bitit i dom men jagat bort dem, så jag tror de får flytta till något annat akvarium.
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Visst, men det är inte leoparderna som skadat guppyn.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...