dvärgtandkarp i 20 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    dvärgtandkarp i 20 liters

    Har ett 20 liters akvarium som snart blir tomt. Tänkte köpa några dvärgtandkarpar och ha i det. Vill gärna veta lite mer om den fisken.
    Elisabet
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    20 liter borde i varje fall funka idet här fallet:
    fishbase om dvärgtandkarpen
    Hade arten på 1980-talet.
    Bäst i artakvarium.
    Inte ssk produktiv men fick dom levande foder och växtligheten var god blev de flera med tiden.
    Kuriosum - kallas för least killifish i USA även om den inte tillhör det vi kallar killis eftersom den är levandefödare.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #3
      hur många kan jag ha i mitt 20 liters och vilka växter skulle passa
      Elisabet

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Köp ett eller annat par - hornsärv, javamossa, ceratopteris är bra växter.
        Och rimligen blir de fler med tiden...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #5
          Tack för svaret. ska bli spännande att prova.
          Elisabet

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            Jag har ett 20-liters med dvärgtandkarpar, köpte 2 par i våras, nu är de väl 25 st som jag kan se i alla fall :-)

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • Bette
              • September 2006
              • 635

              #7
              Oj vilket gäng. Men kan man ha så många i 20 liters. Fick tips på växter av erikthur, har du några fler tips för dom verkar trivas bra hos dej. Stämmer det att honan föder ett par yngel åt gången, med nån dags mellanrum.
              Elisabet

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Ja honan föder 1-3 yngel om dagen o detta kan hålla på ett tag, så yngel i kullen är olika stora. Detta är en jätte trevlig liten fisk som kanske inte är så vacker, men jag är mycket förtjust i den... Man kan ha relativt många i ett litet akvariuym då de är så pass stillsamma om man bara är noga med vattenbyten. Mina går i ett akvarium på 35 liter.. de har inga anspråk på mkt plats... Men man får ju hålla efter gruppen så det ändå är rimligt många. Men detta är inte så vanlig ungfödare och finns säkert både affärer och akvarister som är intresserade om du får för många fiskar.

                Jag har tidigare haft Dvärgtandkarp i oinredda akvarium, men nu går de i ett vanligt med bara lite sagitaria i grusen, hornsäv som flyter runt, java massa och lite flytväxter. De rör inte sina yngel men ynglen tycker om att kunna gömma sig lite i början iallafall. Så inredningen brukar vara det minsta problemet, mina har inte ens pump...

                Svårast brukar det vara att få tag i dem, svårt i butik.. så enklare via forum som detta eller på auktioner. På Spångas stor auktion igår tror jag där fanns 3 påsar med Dvärgtandkarp...

                Hälsn Robban

                Kommentar

                • Bette
                  • September 2006
                  • 635

                  #9
                  Hur ofta ska jag byta vatten om jag inte har nån pump? Hur ser man skillnad på hona och hane. Får försöka att få tag på några stycken för det verkar vara en jättetrevlig fisk. Kan de gå tillsammans med guppy och platy om det blir för många i det lilla akvariet.
                  Elisabet

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Gonopodium är svaret om skillnaden och givetvis blir honorna större.
                    Minst 30% vattenbyte en gång i veckan gärna mer. Ökning kan ske gradvis.
                    Låt vattnet står över natten
                    Och se till att inga yngel följer med ut.
                    Jag skulle inte låta mina dvärgtandkarpar producera levande foder till platy eller guppy
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Jag har haft Dvärgtandkarp med små guppysorter, dvs ngn vildform.. det har funkat. Har även haft dem med de absolut minsta Corydoas arterna.

                      Kommentar

                      • Bette
                        • September 2006
                        • 635

                        #12
                        Nej då är det bättre att försöka sälja några om jag får för många i mitt lilla akvarium, inte vill jag att de ska bli nåns mat. Tack för alla tips och råd. Nu väntar jag bara på att mitt lilla guppyyngel ( 1 vecka) ska bli större, så den kan bo med sin familj. Sen ska jag på jakt efter dvärgtandkarpar.
                        Elisabet

                        Kommentar

                        • MaxRobban
                          • August 2006
                          • 1048

                          #13
                          Ligger inte Djura i Dalarna ? Här i Sthlms trakten är vi många som har Dvärgtandkarp... men testa att annonsera här på Zoopet efter Dvärgtandkarpar i Dalarna.. borde finnas ngn som har..

                          Kommentar

                          • Bette
                            • September 2006
                            • 635

                            #14
                            Ja. det ska jag prova. Tack för rådet
                            Elisabet

                            Kommentar

                            • Matsvin
                              • April 2006
                              • 254

                              #15
                              Mina dvärgtandkarpar har väldigt mycket javamossa, och lite andra växter, samt gott om flytväxter av olika slag. Trots att jag har ca 25 stycken (som jag kan se) i ett 20 liters så ser akvariet förhållandevis tomt ut, då fiskarna är så väldigt små... De flesta av mina är ca 1 cm :-)

                              /Matsvin.
                              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...