dvärgtandkarp i 20 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #16
    samma med mina... runt 1,5 cm här, utom den ena honan som e 4 cm...

    väldigt trevliga och lättskötta fiskar... ynglar som bara den... rekommenderar verkligen att ge levandefoder... när två hanar av denna art spelar mot varandra lyser de verkligen...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #17
      Mina Dvärgtandkarpar är kanske lite bortskämda.. de äter inget annat än nykläckt artemia.. men jag kläcker varje dag o tycker det är enkelt o smidigt, så vet man att ynglen får mat också.

      Roligt att se att så pass många har denna lilla trevliga fisk... för en del år sedan tyckte jag inga hade den...

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #18
        Mina får oftast nykläckt artemia, men kan även ta både fryst o flingor :-) Tar verkligen nyfödda dvärgtandkarpar artemian? Hur små är de egentligen när de föds? Mina syns ju inte, gömmer sig tills de är närmare 1 cm och sedan syns de desto mer :-) Jag har alltså mest yngel, och de jag ser är runt 1 cm :-) Fast de växer ju, de är födda i somras...

        /Matsvin.
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Det finns ju annat smått och gott att kalasa på för ett nyfött yngel i ett akvarium på gång. Men även små yngel kan faktiskt gapa över större matbitar än man tror. Mikromask kan vara ett gott alternativ. Jag matar med överskottet från min mikromaskodling till mina Endlers.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #20
            Frysta bosmidier borde också kunna funka för Dvärgtandkarpen. Mikromask är säkert urbra också.. jag är bara så dålig på hålla liv i levande foder, testat en massa olika och det luktar mest skunk efter ett tag, så blir mycket artemia här.

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #21
              Nu blev jag ochså lite sugen på att skaffa Dvärgtandkarp, problemet är väl bara att få tag i dom.

              Jag har alldrig sett såna i affärena men brukar dom finnas hos grossisterna ?
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #22
                de finns sällan att få tag i genom affär och grossist.. de flesta får tag i sina genom andra hobbyister... poecilia scandinavia är ett hett tips...

                (ett annat hett tips vore att flytta denna tråden till ungfödardiskussionen?)
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #23
                  Ursprungligen postat av albjohn
                  Nu blev jag ochså lite sugen på att skaffa Dvärgtandkarp, problemet är väl bara att få tag i dom.

                  Jag har alldrig sett såna i affärena men brukar dom finnas hos grossisterna ?
                  Sällan man ser dem i butik även här i Sthlm, så lättast är nog via annons eller kontakter genom föreningar...

                  Kommentar

                  • Matsvin
                    • April 2006
                    • 254

                    #24
                    Jag köpte mina på Södermalms Akvarieaffär.

                    /Matsvin.
                    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                    Kommentar

                    • Matsvin
                      • April 2006
                      • 254

                      #25
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Det finns ju annat smått och gott att kalasa på för ett nyfött yngel i ett akvarium på gång. Men även små yngel kan faktiskt gapa över större matbitar än man tror. Mikromask kan vara ett gott alternativ. Jag matar med överskottet från min mikromaskodling till mina Endlers.
                      Alltid när jag frågat om smått levandefoder har folk sagt att det inte behövs till levandefödare, så jag har därför ingen mikromask. Borde nog testa det, har i alla fall lyckts hålla liv i mina Grindal och mina hoppstjärtar, och mina levandefödare älskar dem :-)

                      /Matsvin.
                      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bette
                        Oj vilket gäng. Men kan man ha så många i 20 liters. Fick tips på växter av erikthur, har du några fler tips för dom verkar trivas bra hos dej. Stämmer det att honan föder ett par yngel åt gången, med nån dags mellanrum.
                        Det är lite det som är grejen, man kan faktiskt ha en bunt dvärgtandkarpar i ett litet akvarium, för de är ju så himla små! Hanarna blir inte fullt 2 cm långa ens :-) Men de flesta av mina är inte ens fullvuxna än :-)

                        /Matsvin.
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        • MaxRobban
                          • August 2006
                          • 1048

                          #27
                          Ja de är små, men de är också stillsamma.. de står ju mkt still o simmar inte runt mkt o gör de det så går det saaaakta... så skulle man ha dem i ett stort akvarium kommer de aldrig runt hela iallafall. Jag tror säkert att allt levandefoder är bra för dem, hade jag inte tagit död på alla satser jag testat så hade jag också haft micromask eller annat.. men inser att jag inte sköter om sånt som man bör.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #28
                            Ursprungligen postat av Matsvin
                            Alltid när jag frågat om smått levandefoder har folk sagt att det inte behövs till levandefödare, så jag har därför ingen mikromask. Borde nog testa det, har i alla fall lyckts hålla liv i mina Grindal och mina hoppstjärtar, och mina levandefödare älskar dem :-)
                            Just det - bara för att de inte behövs behöver ju inte betyda att man inte kan bjuda på delikatesser ändå. Gissa vad fiskarna äter i naturen.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Matsvin
                              • April 2006
                              • 254

                              #29
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Just det - bara för att de inte behövs behöver ju inte betyda att man inte kan bjuda på delikatesser ändå. Gissa vad fiskarna äter i naturen.
                              Precis min tanke! Jag måste bara skaffa fler sorters levande foder till mina små
                              fenförsedda polare :-)

                              /Matsvin.
                              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                lite gammal tråd, men jag lånar den lite för att ställa lite frågor om dvärgen.

                                Vattentemp ?

                                PH ?

                                Någon som vet ?
                                Senast redigerad av Ken Olofsson; 15 January 2007, 12:56. Anledning: Vill pren.
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...