Eldstjärt + ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Eldstjärt + ciklider?

    Jag håller fortfarande på att testa mig fram på vilka sorts fiskar som klarar av att bo med min elaka men i mina ögon charmiga eldstjärt
    Jag gillar honom skarpt! Kul med en fisk som har lite humör och personlighet!!!

    Han har nu fått smak på neontetrorna, och det försvinner någon varje dag - så det kan vi glömma då...Han blir ia.f väldans tjock & go må jag säga!!

    Fembandsbarberna funkar skapligt, men jag vill ha mer FÄRG i akvariet!!

    Jag börjar nu fundera på ciklider - vad tror ni om DET?
    Är inte de lite "tuffa" humörmässigt?
    Men jag har inte den fina bottensand jag hört att de vill ha att gräva i.
    Jag har bara grus...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Vicki
    • April 2006
    • 80

    #2
    Vi har praktbotior med våra eldstjärtar utan problem. Men de är ju duktiga på att gömma sig så de kanske inte är framme så ofta.
    Ancistrus bäbisar i karet!
    en liten bäbis i magen!
    Och massa bäbisar på hjärnan!

    LOVE LIFE!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tja... det är inte så många hyfsat tuffa ciklider som får plats i ett 115 liters akvarium.

      Ett rödciklid eller juvelciklidpar kunde kanske vara något, förutsatt att du kan få tag i hyfsat vuxna fiskar? Halvstora, funkar i ganska små akvarier, inte alltför tokaggressiva, men tuffa nog att hävda sig mot en eldstjärt. Dessutom rätt snygga & väldigt lättodlade. Finns dock en möjlighet att de dödar eldstjärten när de skall leka.

      Palettciklid är en annan möjlighet, men betydligt mindre tuff än rödciklid, och jag betvivlar faktiskt att den kan hävda sig mot en stor & stöddig eldstjärt. Ett vuxet revirhållande par grejar det nog, men ett gäng ungfiskar som släpps in till en redan etablerad eldstjärt får nog bara en massa stryk och blir knäckta.

      Eldbuk kunde vara ett alternativ, men du har för litet akvarium.

      Prinsessa är en dark horse i sammanhanget. Den är ganska liten, och ser mesig ut med sina långa fenor, men den är stenhård. Jag skulle gott kunna tänka mig att den kan hävda sig mot en stor eldstjärt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Palettcikliden var ju vacker

        Jag ska ta mig en riktig funderare...Voldis behöver ju mothugg - men ska ändå trivas.. och inte stressa ihjäl andra/bli ihjälstressad själv..
        Finns det fler förslag?

        Praktbotior är också fina, men jag har dragit mig för dem eftersom jag HÖRT de är vitaprick-känsliga??? Sen tror jag att jag har ett för litet akvarium för dem..
        Senast redigerad av Healena; 28 September 2006, 14:19.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Testa palett om du tycker de är snygga.
          Ditt akvarium är alldeles på tok för litet för praktbotior.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...