hur gammal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pippi83
    • September 2006
    • 11

    hur gammal??

    hur gammal är e slöjstjärt när den är ca 5-6 cm?
    och hur ser man att den sover?
    Senast redigerad av pippi83; 24 September 2006, 18:47. Anledning: tillägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sover fiskar?
    Inte som vi, nedbäddade och snarkande. Men många fiskarter har viloperioder någon gång under dygnet (en del är ju mest aktiva då det är mörkt, och de vilar på dagen). Några gömmer sig i hålor och sprickor för att få lugn och ro, och t.ex. torsk kan sjunka ner till botten och vila på fenorna. Hos däggdjur kan man mäta skillnader i hjärnans aktivitet mellan sömn och vakenhet, men det går inte med fiskar. Så det är svårt att säga att fiskar ”sover på riktigt”.

    Källa: Stefan Nilsson, zoolog

    Hur gammal den är är svårt att bestämma av storleken men de man köper i Zoobutiken är ofta 1-2 år.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • frankieboy
      • March 2006
      • 116

      #3
      En halva i taget

      Jag har läst någonstans att många fiskar sover med en hjärnhalva i taget och att de räcker för dem att använda en halva för att hålla balansen
      frank

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Mina siamensis lägger sig med magen på nån växt eller sten när de vilar eller sover. Kardinaltetrorna gömmer sig bland växter och blir bleka. Ancistrusen (sover på dagen) sätter sig upp och ner på nån rot, gärna i en liten grotta. Guldfiskar vet jag tyvärr inte. Jag har läst att dagaktiva fiskar måste ha det helt mörkt för att sova, men jag vet inte hur bra det stämmer.

        Kan nämna att guldfiskar kan bli äldre än 30 år. Vet inte om slöjstjärtar kan bli riktigt lika gamla (de blir iaf inte lika stora), men även de kan leva i många år. Tyvärr är det få som lever mer än bara några år i de små akvarierna som de flesta får leva i.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...