Någon med erfarenhet av någon Boraras-art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Någon med erfarenhet av någon Boraras-art?

    Jag gillar Boraras-arterna samt Microrasbororna. I beskrivningen av dessa står det oftast att de bör hållas i artakvarium. Trist med bara en sorts fisk i ett akvarium tycker jag....

    Finns det någon här som har erfarenhet av någon Boraras- eller Microrasbora- art tillsammans med andra fiskar och i så fall vilka? Hur pass noga är det där med "bör hållas i artakvarium" egentligen? Åsikt eller sanning? Det ska ju vara ganska livliga fiskar, så det kan ju inte vara det att de vill ha lugn och ro....
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Jag har Boraras brigittae tillsammans med honungsgurami, drottningrasbora och Hyalobagrus flavus (en liten, liten mal).
    I börjar var de skraja för de andra "jättestora" fiskarna, men nu ser de ut att trivas.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jodå det brukar gå bra med andra fiskar, som inte är för stora eller bråkiga, det kan vara lite svårt för en del personer att få begrepp om hur skillnad det är på dessa fiskar och till exempel vanliga barber. Men ni verkar ha lite mer koll än genomsnittet, så använd sunt förnuft när ni väljer sällskap så ska det nog gå bra. Dessa fiskar gillar att vara i stim, behöver glest befolkade akvarier med ganska mycket lugn och ro, och täta växtsnår för att trivas riktigt bra.
      En av fördelarna med att hålla dem i artakvarier och gulla lite extra med dem vad gäller vatten, växter och foder är att man kan vara ganska säker på att få yngel av dem.

      Kommentar

      Arbetssätt...