Saltbad??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eveline
    • May 2006
    • 2

    Saltbad??

    Hej!

    Jag vet att ni skrivit om detta förut, men jag blir så osäker på hur det ska vara.. Min slöjstjärt verkar ha drabbats av tarmproblem, han hamnar på sidan, ligger på botten o.s.v först trodde jag att det var simblåsan, men efter att ha läst flera inlägg så verkar det mer troligt att det är tarmarna. Okej, då står det att fisken ska isoleras, sagt & gjort, ha i lite salt står det sen, det har jag fixat. Men nu är frågan- ska han vara i salt hela tiden eller menas det som ett saltbad på 15-20min, & sen ska vattnet bytas?? Har isolerat honom i en s.k guldfiskskål (som jag fick den i, bor nu i ett akvarium) & satt i syrepumpen, sten & en växt att ta skydd under. Tycker så oerhört synd om honom där han ligger! Tacksam för hjälp..

    Mvh Eveline
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Saltbad.
    Svag saltlösning 1-1,5 %, 15-20 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
    Stark saltlösning: 2,5 %, 10-15 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
    Badet ska vara samma temp som akvarivattnet, saltet ska vara väl smält, flytta sedan fiskarna till ett bad med rent vatten kolla att de mår bra innan de får gå till sjukakvariet.
    Om fisken lägger sig på sida och inte "kvicknar" till i badet med rent vatten, så "putta" på fisken eller dra den fram och tillbaka i vattnet.

    Salt i sjukakvarie 1-3 gram per liter vatten.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Eveline
      • May 2006
      • 2

      #3
      Tack för svaret! Jag får helt enkelt hålla tummarna nu.. Han får vara i sjukakvariet med en svag saltlösning & så får jag ge honom ett salt bad på det 1gång om dagen tillsvidare, & ingen mat..

      Tack så mycket!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        exakt hur skulle saltbad hjälpa mot ev. tarmproblem?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          exakt hur skulle saltbad hjälpa mot ev. tarmproblem?
          Vattnet blir "renare" parasiter och bakterier dör eller mår sämre, slemhuden förstärks, fisken mår bättre i saltvatten då det utjämnar osmos.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...