Dario dario

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Dario dario

    Hej!

    Jag håller som bäst på att planera ett nytt litet projekt, och i detta hade jag tänkt att Dario dario skulle ingå. Dock vet jag väldigt lite om denna fisk, så jag har lite frågor som jag hoppas få svar på:

    - Var kan jag få tag i dessa i Göteborg?
    - Trivs de bäst i stim eller par? Flera honor på en hane?
    - pH?
    - Skygga/agressiva?
    - Foder?
    Det finns säkert fler frågor som tarvar sina svar, och kommer ni på några så är det bara att skriva ner dem (och gärna svara på dem också).
    Tack på förhand!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Mycket gömställen och gärna ett ganska stort akvarium. En hane tar befälet.
    Dom är nog inte särskilt kinkiga med pH; 6-7,5 blir nog bra. Men dom vill ha rent vatten.
    Hanarna är aggressiva.
    Jag matade med levande nykläckt Artemia.
    Enklast är att ha dem i ett eget akvarium. Det är ganska knepiga fiskar. Mina tappade den röda färgen efter två generationer. Mycket växter. Snår med javamossa för honor och yngel att gömma sig i.

    Detta är mina efarenheter. Jag tror en del andra som har prövat arten har kommit till andra slutsatser.

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Jag har ett par i ett pytteakvarium på 25 liter och det går bra (peppar, peppar). Honan har massor av gömställen bland växter och rötter. Matar med moina.
      Man kan ha fler honor men då blir det inte så många yngel kvar, sägs det. Själv har jag inte sett några yngel alls, trots att paret leker hela tiden.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Tackar så mycket för svaren!

        Daniel60:
        Sett din lilla burk - riktigt snygg! =)

        I en burk på 50 l - bör det inte vara mer än 1 hane och 1 hona då?
        Och är det någon som känner till var man kan få tag på dessa i Gbg?
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Såg sådana på zoomässan för nåt tag/månad sedan (om jag inte minns helt fel...). Ring å kolla, http://www.zoomassan.se/index.htm .
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            #6
            Startar upp denna tråd igen

            I dag såg jag mitt första Dario Dario yngel i mitt artakvarium.



            Jag hällde i en portion Moina i går kväll eftersom min hanne har verkat vakta Riccian på senare tid och se, nu på morgonen så var en liten rackare framme!!

            Någon som har erfarenhet?

            Måste man skilja på yngel och föräldrar och i så fall när??? //Eva
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Ursprungligen postat av evus

              Måste man skilja på yngel och föräldrar och i så fall när??? //Eva
              Det beror lite på mängden gömställen, växter och storleken på akvariet, men i princip nej.

              Men det blir nog inte mer fisk än vad det finns revir till.

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Grattis till dina Dario dario yngel,,, de brukar hålla till uppe i ytan bland flytväxter... jag har fått svårt att få mina ägg att kläckas men har gått ner i PH en del o gjort vattnet mjukare.. fick tipset om att de kläcks bättre då, men visst är det härliga små fiskar detta. Fattat att det vanliga är att man har yngel kvar med föräldrar
                Lycka till med dina yngel

                Hälsn Robban

                Kommentar

                • evus
                  • September 2006
                  • 729

                  #9
                  Tackar, tackar! Tyvärr så verkar det bara finnas detta enda yngel. Det positiva är att det inte är helt litet så ev syskon kan ha försvunnit tidigare. Honan har redan blivit rund om magen igen. Vet någon hur ofta de leker??

                  Varma hälsningar // Eva
                  This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                  Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Jag vet inte hur stora kullarna är, men det verkar komma ett yngel då och då i akvariet snarare än en större mängd och sedan paus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...