frågor angående tigerbarben!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    #16
    Hur fungerar tigerbarber med växter? T ex svärdsplantor?

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #17
      Jag har 10 stycken gröna tigerbarber som är tillsammans med sorgmanteltetror, pansarmalar , platy och stenätare och mina barber är inte alls elaka. De är i ett 160 liters. Men de tar plats då de oftast simmar i stim. Minsta antal du bör ha är nog 10 annars kan de bli elaka.
      Elisabet

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Jag var i en affär en gång, där de hade en ensam purpurhuvudsbarb (som ju liknar tigerbarben en aning), i ett akvarium med ciklider, och barben var som en ilsken furie efter en stackars Hypsophrys nicaraguense.

        Jag har också hört att tigerbarber blir mindre tuffa mot andra fiskar ju fler man har, men har ingen direkt erfarenhet själv. Jag tycker själv att de är rätt snygga, och ett stort stim är säkert ett fint blickfång, kanske ihop med en annan tuff asiat, som nog också tyvärr ofta hamnar i sällskapskar, nämligen eldstjärten.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #19
          Ursprungligen postat av T_K
          Hur fungerar tigerbarber med växter? T ex svärdsplantor?
          Mina gröna tigerbarber har aldrig ätit på nån växt.
          Elisabet

          Kommentar

          • albino_myra
            • September 2006
            • 161

            #20
            Jag tror att jag lämnar tillbaka fiskarna till affären, eller spolar ner dem i toaletten. För det verkar som om de käkar på mina växter också, inte bara på andra fiskar. Och jag vet att jag snart kommer att vilja ha guppyn i mitt kar och då måste jag alltid vara på min vakt, eftersom barberna kan få för sig att börja trakassera dem.
            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Det är nog förbjudet att spola ner dem, räknas som djurplågeri. Lämna tillbaka dem, de går nog med på det, och de borde göra det, särskilt som de sa att det är ok att ha 4, och ihop med scalarer. Men allt för att få sälja... Att kunden blir missnöjd, fiskarna får lída, och de själva får dåligt rykte är tydligen inget de reflekterar över.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • albino_myra
                • September 2006
                • 161

                #22
                Nu har jag löst mitt problem. Gav mina barber till min pappa som har ett stort akvarium, så slapp jag mörda dem!
                Åkte idag till akvarieaffären och så köpte jag 3 stycken guppy till att börja med, en hane och två honor . Intressanta fiskar må jag säga!
                Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                Kommentar

                Arbetssätt...