Uppgradering från 3L skål, billigt altenativ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ainon
    • August 2006
    • 83

    Uppgradering från 3L skål, billigt altenativ

    Min slöjstjärt har först bott i ett 3L stor skål, sedan så kom den till mig och flyttade in i ett ledigt litet 20L kar, såklart var det alldeles förlitet så nu någon vecka senare har jag hittat en större bostad åt den.

    Har köpt en stor murbrukshink på granngården för bara 90kr . Planerar att klä den med någonting så att den blir lite snyggare på utsidan, bör inte vara så svårt och kan nog bli väldigt dekorativt om man sätter lite blomkrukor runtom

    Såklart blir även denna lösning för liten såsmåningom men det räcker ett tag tills jag flyttat och kan bygga en större inomhusdamm. Ville bara ge ett billigt tips åt alla de som har för små kar till sina slöjstjärtar

    I sin helhet


    uppifrån (visst är det lagomt för en slöjstjärt i den storleken)


    blandat engelsksjösten av två olika storleksintervall.


    Min slöjstjärt vid ytan
    42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
    4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
    +Amazonpapegoja och undulat
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    #2
    Väldigt bra lösning. Själv har jag använt en 15 cm hög "back" från Ikea, lite grundare än en hink men desto bättre syresättning. Hur mycket rymmer hinken du har köpt? Har du pump till den? Ser ingen på bilderna nämligen.

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Sedan kan man ju alltid köpa plastkärl på 1000+ liter som använts för att frakta jos och kemiska produkter i (tror att de kostar runt 800 ) så har man sin egen inomhusdamm för koi

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det man köper på Granngården är förhoppningsvis miljövänligt och avger inga gifter men det finns billig plast som kan avge gift.
        Jag har bara sådant som är godkänt att användas till livsmedel.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Ainon
          • August 2006
          • 83

          #5
          Den är på ca 100L, Ja jag har en pump/filter men den sitter precis så att den inte syns på bilderna.
          42L växtkar: platys, ancistrus, neontetra körsbärsräkor
          4,5L Nano: 3st körsbärsräkor
          +Amazonpapegoja och undulat

          Kommentar

          Arbetssätt...