Kommande "hit"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #16
    Jo - absolut - hoppas bara att jag får de att överleva - de ser ganska magert ut. "Microröding" sade min icke-akvariest-kompis som följde med mig.

    Hejhopp. R
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #17
      Men - HUR fick du hem dem?! Med tanke på förbud mot vätskor i handbagaget...?
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #18
        Jag hade väldig bra support från akvarieaffären. Han som äger shopen gick med på att "öppna" butiken åt mig klockan 06.45 på måndag morgonen och förpackade fiskarna noggrant i en frigolitlåda med värmepack. Det hela stoppade jag sedan ner i mitt vanlig baggage som jag checkade in med - ingen handbaggage altså. Det var visserligen ganska riskant men det gick ju bra :P

        Änsålänge såg jag iallfall fem stycken av de... levande. Det är som att räknar in räkor

        Hejhopp. Ralf
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #19
          Härligt med serviceminded personal Håller tummarna att de överlever för dig! Synd att du inte tog hem lite räkor åt oss också
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #20
            Nu har jag sett alla sex igen. De verkar vara liiite större än Boraras maculatus (vet ej om de här är fullvuxen). För till fället har jag de i mitt litet 16 liters och de verkar trivas. De är mycket lugnare än Boraras maculatus/briggitae som jag tidigare testade i lilla "karet". Det gick bara inte med de. Skall blir spännade att se hur det utvecklas då microrödingarna tydligen skall vara lite mer revierhävande. Det kanske blir slagsmål senare - när de har kommit över sin jetlag

            Hejhopp. Ralp

            OFFTOPIC:
            Ursprungligen postat av Mamma Mia
            ... Synd att du inte tog hem lite räkor åt oss också
            De hade ingenting märkvärdig där annars skulle jag självklart även provat det
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Nighthawk
              • September 2006
              • 52

              #21
              Säger bara "Oj, oojj..." Det var några läckra rackare.
              De står nog en bit upp på min önskelista också.

              Ni kan väl ha vänligheten att hålla oss uppdaterade ifall de skulle dyka upp.
              Själv bor jag i södra Sverige.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av Fellan
                det kan väll inte vara så att du gör ett litetlitet undantag för dessa skönheter då
                Det blir nog svårt om man hamnar öga mot öga med dom iaf
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Ola Åhlander
                  • May 2002
                  • 213

                  #23
                  De har funnits på fiskimportören Imazos listor i några veckor.

                  Går nog att beställa i många butiker runt om i landet, men priset drar iväg, ett saftigt kilopris blir det. Jag har haft mina fyra i tre veckor nu och de äter som hästar, så små de nu är. Lite revirspel har jag sett, men inga allvarliga skärmytslingar. De går ensamma i ett 60-liters akvarium, så de har ju förvisso gott om utrymme.

                  Söta är dom i alla fall!!

                  /Ola
                  Senast redigerad av Ola Åhlander; 21 November 2006, 23:28.

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #24
                    Vad kostar de och vilken storlek på akvarie kan vara lämplig. Jag blev lite sugen när jag såg dom i Practical Fishkeeping.
                    Någon som vet hur man prenumererar på den tidningen föresten? Jag försökte via nätet, men jag kom bara till inhemsk (brittisk) prenumeration.

                    Kommentar

                    • Niklas Sundqvist
                      • December 2005
                      • 88

                      #25
                      någon som har någon fakta om dom, ph mjukt vatten om lek mm?

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                        De har funnits på fiskimportören Imazos listor i några veckor. Går nog att beställa i många butiker runt om i landet, men priset drar iväg, ett saftigt kilopris blir det.
                        Hmm... finns de altså i en viss butik i Tyresö eller måste man beställer de där med? Och vad kostar de (inte kilopriset - tack)? Jag betalade 9,5 euro styck i Portugal vilket blir 90 sek - jamfört med olika räkor rena rama reapris - om du fråga mig...

                        Ursprungligen postat av Niklas Sundqvist
                        någon som har någon fakta om dom, ph mjukt vatten om lek mm?
                        Jag får väldig olika uppgifter. På engelskspråkiga foren pratar de om mjukt och lätt sur vatten och tyska foren sägs det tvärtom snarare hård och alkaliskt vatten. Det känns som att det är dags att öppna en ny thread där man samlar på lite fakta... Rubriken här är ju en aning missvisande.

                        Hejhopp. Ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #27
                          Dessa finns på Södermalms Akvarieaffär. (Hoppas detta inte räknas som reklam eller ngt, men jag såg dom där idag och den här tråden verkar handla om var man får tag på dessa i landet.)
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #28
                            såg dem igår på zookompaniet i göteborg... har dock inte råd eller plats att skaffa några... får väl bli nästa löning om de finns kvar...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #29
                              Det finns en lång tråd i ämnet redan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95962
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • suzanne.h
                                • March 2005
                                • 223

                                #30
                                Fiskarna finns hos Janne på Södermalms akvarieaffär.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...