Pakistanbotian tuggar på fisken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KeeM
    • September 2006
    • 4

    Pakistanbotian tuggar på fisken!

    Hej,

    jag har haft min Pakistanbotia i snart 1 år, och är den enda fisk som överlevt, har nyligen köpt in nya platys (9st) varav 3 dog inom 3 dagar, och så en sån där alg fisk. Fick nu nyligen en guldfisk av tjejen min, vet inte vilken sort men är la en guldfisk, är kort och kompakt typ och är rund och så.

    Men Pakistanbotia har börjat tugga på den, lr något, jagar och håller på, guldfisken har fått sår på fenorna, är det så att botian är aggresiv och har därav dödat alla mina fiskar jag haft? :S är ju bara den som överlevt, just nu så ligger den för sig själv i en glasskål... Vet inte vad jag ska göra... Hjälp!

    Gillar ju den lilla krabaten, men vill ju kunna ha andra fiskar också, är föresten ett 65 liter akvarium tror jag! sexkantigt!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    försök byta in fisken på djuraffären, den verkar ju vara en riktig tyrann!
    är du helt 100 att det är en pakistanbotia?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • KeeM
      • September 2006
      • 4

      #3
      ne visseligen är jag inte det, men den ser precis ut som den här, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844 så antar att det är en sån! Och så köpte vi den för den skulle äta sniglar...

      Hur transporterar man fiskarna då? bara att köra ner den i en påse med akvarievatten? Just nu verkar den lite inaktiv i sin glasburk, ska man byta vatten på den ibland kanske? lr lägga ner något den kan gömma sig i?

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm ja lite växter är inte fel!
        om du byter 30% varje dag är det nog inga problem, men det är ju ingen permanent placering..

        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 <- det är inte en sån? de kan vara aggressiva.

        ring och gnäll och säg att det inte funkar.. du kan fisken i en plastpåse eller burk som du fyller med 1/3 akvarievatten och resten luft.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • KeeM
          • September 2006
          • 4

          #5
          oj nej, någon sån är det inte! :P Den ser precis ut som en Pakistanbota, samma ränder, samma färger osv. Men men...

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Slöjstjärstar kan utlösa "aggresivitet" hos de mest fredliga fiskar, jag har sett guppys som halvt mobbat ihjäl slöjstjärt, man kan aldrig vara helt säker med dem, OCH 65 liter är för litet för en slöjstjärt, allrahelst en hexagonal burk. Som du ser i artbeskrivningen så rekommenderas det även betydligt större burk till pakistanbotia, den kan trivas ändå, men risken för bla aggressionsproblem ökar ju lite. Behöver inte alls vara din botia som dödat platysarna, dom är ofta i dåligt skick när man köper dem, man ska helst inte köpa ungfödare (guppy, platy, molly och svärdbärare) som inte har fyllig mage. Om du kan hitta fler pakistanbotior i ungefär samma storlek kommer de med största sannolikhet att ägna mer av sin rastlöshet på varandra, slöjstjärten bör du ändå göra dig av med.

            Kommentar

            Arbetssätt...