Guld(?)-fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henriklh
    • February 2003
    • 40

    Guld(?)-fiskar

    Hej!

    Mina föräldrar har en damm med ett par guldfiskar i. Nu har de tydligen lekt, det finns säkert ett par hundra yngel i den.

    Det jag undrar är i vilken storlek de får guldfärgen? De största är nog 4 - 5 cm vid det här laget och är fortfarande helt grågröna som vilken gammal ruda som helst. Föräldrarna är "vanliga" guldfiskar med mycket skarp rödaktig färg.

    Det kanske inte är storleken, utan åldern som avgör? Eller är föräldrarna bara usla avelsexemplar? Någon som har koll? Jag har försökt leta efter info, men misslyckats.

    mvh
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    #2
    Färg

    Guldfiskar får sin färg när de är runt 1 år, det kan variera. Mina senaste yngel är strax över året. Den första fick färg vid 8 - 9 mån ålder, sedan kom de en efter en utom den sista, som fortfarande inte bytt färg!
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

    Kommentar

    • henriklh
      • February 2003
      • 40

      #3
      Aha! Det förklarar saken.

      Tack!

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #4
        Har några yngel som är ca 3månader 5cm långa som färgat ut sen har jag några som är dubbelt så stora som inte fått färg alls så det är nog ganska olika

        Kommentar

        • henriklh
          • February 2003
          • 40

          #5
          Jag sökte lite mer och hittade en sida där dom skrev att dom sorterade ut "brownies", alltså fiskar som fått "normal" rudfärg efter 4 veckor...

          Kommentar

          Arbetssätt...